Opis techniczny Peugeot 306

Pomimo iż premiera Peugeota 306 była już dosyć dawno, auto jest nadal świeże i nowoczesne. Duża liczba samochodów spotykanych na naszych drogach mówi sama za siebie.

Auto jest bardzo popularne i pomimo swoich niewielkich rozmiarów ma wielkie możliwości. Bogata również jest oferta silnikowa – każdy znajdzie coś dla siebie.


OCENA TECHNICZNA

Wykonanie samochodu jest dosyć dobre, wygląd zewnętrzny bardzo przyjemny a linia nadwozia nowoczesna. Poszczególne podzespoły są wykonane z dbałością o detale. Silniki są bardzo wytrzymałe, szczególnie jednostka dieslowska pozwala na spore przebiegi. Ogólnie wykonanie nie budzi zastrzeżeń.


TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Przekładnie są bardzo wytrzymałe, dosyć często wymienia się końcówki drążków /Fot. 1/ oraz sworznie, czasami zdarza się nieszczelność układu wspomagania /Fot. 2/ oraz spękania osłon gumowych.


Fot. 1 Fot. 2

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest dość wytrzymałym mechanicznie elementem. Wycieki oleju ze skrzyni w pobliżu półosi napędowych i przy obudowie mechanizmu różnicowego nie należą do rzadkości. Półosie napędowe są dość wytrzymałe, osłony również ale w razie uszkodzenia np. przegubu konieczna jest wymiana całej półosi jak we większości aut francuskich.


Sprzęgło

Sprzęgła dosyć wytrzymałe w tych modelach jednak przy sporych przebiegach mogą się oprócz normalnego zużycia pojawić się wybicia sprężyn tłumika drgań skrętnych na tarczy oraz głośna praca układu.


Silnik

Nie można mieć zastrzeżeń do głównych podzespołów takich jak układ tłokowo korbowy lecz zdarzają się awarie osprzętu. Pompa wody może odmówić posłuszeństwa, termostat i sterowanie pracą silnika. Często problemy sprawia cewka zapłonowa /Fot. 3/.


Fot. 3

Hamulce

W większości układ mieszany, do usterek w układzie należy zaliczyć zapiekanie się linki hamulca ręcznego, w przednich hamulcach przy złej konserwacji zacierają się prowadnice zacisków w samochodach wyposażonych w układ ABS. Dosyć często pękają obudowy czujników oraz zawodzą elementy wykonawcze układu /Fot. 4/.


Fot. 4

Karoseria

306 posiada dobre zabezpieczenie antykorozyjne i z tego powodu egzemplarze nawet z początku produkcji są w doskonałej kondycji pomijając naturalnie samochody niedbale naprawiane blacharsko i lakierniczo w przypadku których korozja nie jest usterką spowodowana błędem producenta. Elementy na przedniej atrapie - znaczek firmowy jest w większości przypadków albo wyrwany albo luźny /Fot. 5/. Bardzo dobre zawiasy i zabezpieczenie kabli biegnących w słupkach to również atut tego modelu /Fot. 6/.


Fot. 5 Fot. 6

Instalacja elektryczna

Przy dużych przebiegach twardną przewody umieszczone blisko silnika w szczególności od czujników powodując kłopoty w działaniu elementów wykonawczych (zakłócone sygnały powodują zmianę parametrów pracy silnika /Fot. 7/). Dosyć często przewody zapłonowe mają przebicie co powoduje niewłaściwą iskrę na świecy zapłonowej a w konsekwencji wadliwą pracę silnika.


Fot. 7

Zawieszenie

Zawieszenie jest podatne na uszkodzenia. Wybijają się sworznie wahacza i tuleje metalowo gumowe. Słabe są też łączniki stabilizatora, poza tym zawieszenie jest komfortowe. Przy znacznych przebiegach do regeneracji może nadawać się belka tylna co nie jest czynnością ani prostą ani tanią.



Wnętrze

Bardzo dużo miejsca wewnątrz pomimo małych rozmiarów auta jest sporym atutem. Wnętrze jest bardzo ładne i funkcjonalne, wszystkie elementy są ze sobą połączone w sposób wręcz perfekcyjny /Fot. 8/.


Fot. 8

PODSUMOWANIE

Peugeot 306 to samochód w miarę mało awaryjny i funkcjonalny. Warsztaty odwiedza na czynności eksploatacyjne, sporadycznie zdarzają się poważne naprawy. Właściwa eksploatacja samochodu pozwala na uzyskanie dużych przebiegów i zadowolenia z samochodu.



PLUSY

- Atrakcyjny wygląd.
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa.
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów.
- Dobra dostępność części i dosyć niska cena.
- Przestronne i wygodne wnętrze.
- Łatwość obsługi.

MINUSY

- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów.
- Luźne emblematy firmowe.

Dostępność części zamiennych:

Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 14 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .