Opis techniczny Opel Agila

Opel Agila to malutki samochód Opla, który gwarantuje mimo małych wymiarów zewnętrznych sporo miejsca wewnątrz. Jest to samochód dosyć ekonomiczny zrywny, przy czym łatwo się go parkuje za sprawą wymiarów. Siedzenia są dosyć wysoko osadzone dając poczucie jazdy samochodem dużym. Na rynku pojawił się w roku 2000. Jest bliźniaczo podobny do samochodu koncernu suzuki tzw. Wagon R. Agila produkowana jest w 3 wersjach silnikowych: 1000ccm, 1200 ccm benzynowe oraz 1300 ccm diesel. Samochód wyposażono w układ ABS i poduszką dla kierowcy.

OCENA TECHNICZNA

Dynamiczny i bardzo przyjazny dla użytkownika samochód. Wysokie umieszczenie siedzeń zapewnia dobrą widoczność i zwiększa bezpieczeństwo. Samochód jest wykonany dobrze. Karoseria jest odporna na korozję, elementy z tworzyw sztucznych mają trwały kolor nie zmieniający się wraz z upływem czasu. Poszczególne podzespoły są dobrze wykonane, jednak materiały nie są już tak dobre jak np. w Asconie, gdzie po 20 latach można było rozłączyć połączenie gwintowane i wewnątrz nie zauważyć korozji, natomiast w agili z 2000 roku z przebiegiem 56 tysięcy km śruba zacisku wygląda tak jak na Zdjęciu (Fot. 1).

Fot. 1

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Samochody zbyt młode, żeby zauważyć nagminnie powtarzające się awarie, jednak często wymienia się końcówki drążków kierowniczych, przekładnia nawet po 100000 km nie wykazuje zbyt wielkiego zużycia.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest wytrzymałym mechanicznie elementem, jednak po przebiegu 90 000 km mogą pojawić się wycieki z okolic półosi (Fot. 2).Problemem może też być zmiana biegów realizowana przez układ dźwigni (Fot. 3).

Fot. 2Fot. 3

Sprzęgło

Nie zauważono usterek po za normalnym zużyciem eksploatacyjnym po przebiegu ponad 100 000 km zaczyna głośno pracować łożysko.

Silnik

Silniki nie budzą zastrzeżeń, jednak osprzęt czasami potrafi odmówić posłuszeństwa, zdarzyła się awaria sterowania przepustnicą (jest realizowana elektrycznie brak jest linki przyspieszenia). Z powtarzających się usterek można wymienić awarie katalizatora oraz sondy lambda. Części typowo mechaniczne nie przysparzają problemów.

Hamulce

Układ precyzyjny, hamuje dobrze jednak poszczególne elementy nie są zbyt trwałe przykładem może być strzemię, w którym mocowane są klocki na zdjęciu widzimy element wymontowany z auta o przebiegu 56 tysięcy km (Fot. 4,5). Linka hamulca ręcznego przy tym samym przebiegu ma uszkodzony pancerz zewnętrzny (Fot. 6). Przewody hamulcowe również noszą ślady korozji, a moduł ABS jest zaśniedziały z zewnątrz (Fot. 7). W jednym przypadku do wymiany okazała się dźwignia hamulca ręcznego za sprawą uszkodzenia systemu zapadkowego.

Fot. 4Fot. 5
Fot. 6Fot. 7

Karoseria

Karoseria wykonana dobrze, choć samochody są na tyle młode pod względem rocznika, że nie sposób określić obiektywnie trwałości. Jak na razie nie ma śladów korozji na samochodach bezwypadkowych. Mankamentem Agili są ramiona wycieraczek, które na skutek warunków atmosferycznych często obłażą brzydko mówiąc z farby (Fot. 8).

Fot. 8

Instalacja elektryczna

Nie zaobserwowano problemów po za wspomnianą awarią sterowania przyspieszeniem. Raz zdarzyło się zaśniedzenie końcówek złącza (Fot. 9).

Fot. 9

Zawieszenie

Zawieszenie podatne na uszkodzenia. Wybijają się sworznie wahacza i tuleje metalowo gumowe, po za tym nie zauważono powtarzających się usterek.
Często awarii ulegają łożyska przedniej osi. Na zdjęciu łożysko z samochodu o przebiegu 78 tysięcy km (Fot. 10,11).

Fot. 10Fot. 11

Wnętrze

Dosyć estetycznie wykonane wnętrze pojazdu jednak i tu pojawiają się pewne powtarzające się usterki, jak choćby wypadający element sterowania nawiewem (Fot. 12) lub podatne na zabrudzenia powierzchnie boczków drzwi (Fot. 13). Jednak należy zwrócić uwagę, że reszta elementów zdecydowanie zasługuje na pochwałę za swoje dobre walory użytkowe i wygląd.

Fot. 12Fot. 13

PODSUMOWANIE

Samochód bardzo dobry zarówno do jazdy miejskiej ze względu na wymiary, jak i do dłuższych podróży za sprawą wysoko umieszczonych foteli i ogólnej wygody obsługi samochodu. Silniki są małe ale za to oszczędne, a zarazem dynamiczne. Nie ma kłopotów w prowadzeniu, wszystkie podzespoły chodzą łatwo bez użycia siły. Koszty eksploatacji również nie są wysokie, części można dostać dosłownie w każdym sklepie motoryzacyjnym.

PLUSY

- Atrakcyjny wygląd
- Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części i dosyć niska cena
- Przestronne i wygodne wnętrze

MINUSY

- Słabe łożyska kół przednich
- Podatny na korozje układ hamulcowy
- Awarie katalizatora i sondy lambda

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – bardzo dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 16 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .