Zasady holowania pojazdu połączeniem giętkim [poradnik]

Holowanie innego, najczęściej uszkodzonego, pojazdu nie jest codzienną sytuacją i wymaga względnie dużej wiedzy obu kierowców – pojazdu holującego i holowanego. Oto siedem ważnych zasad, jak należy holować i być holowanym. 

Holowanie pojazdu to dla obu kierowców trudne zadanie, jeśli ma się zakończyć bezpiecznie. Obaj muszą mieć niezbędną wiedzę, ale i umiejętności, wykazywać się stoickim spokojem, a nierzadko umiejętnością szybkiego reagowania na zmieniające się warunki i dobre wyczucie pojazdu. Dlatego też nie zalecam holowania, a tym bardziej kierowania pojazdem holowanym osobom, które nie czują się na siłach. Tym bardziej że OC w przypadku kolizji z winy kierowcy holującego nie będzie działało na pojazd holowany. Zatem w przypadku, kiedy holujący popełni błąd, w wyniku którego dojdzie do kolizji, holowany nie może liczyć na swoje OC, uznając winę holującego.

Siedem ważnych zasad, których trzeba przestrzegać

Przejdźmy teraz do zasad holowania i ostrożności podczas takiej czynności.

Właściwe oznakowanie – pojazdy holowane muszą być oznakowane we właściwy sposób. Holujący musi mieć włączone światła mijania, natomiast holowany musi mieć przytwierdzony z tyłu po lewej stronie od osi pionowej trójkąt ostrzegawczy. Zamiast tego można użyć sygnału błyskowego. W okresie niedostatecznej widoczności w pojeździe holowanym muszą być włączone światła pozycyjne.

Właściwy hol – pojazd można holować na połączeniu sztywnym lub giętkim, ale skupmy się na tym drugim, bo w przypadku aut osobowych w 99 proc. przypadków będzie to pas lub linka. Muszą być zamocowane tak, by mocowanie to nie odczepiło się w czasie jazdy. Odległość między pojazdami powinna wynieść od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie powinno być oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Tego ostatniego w praktyce się nie stosuje, choć warto pamiętać, że taki obowiązek istnieje i jeśli macie awaryjne auto często wymagające holowania, warto swoją linkę zaopatrzyć w stosowną chorągiewkę. 

Właściwi kierujący – kierujący pojazdów holowanego i holującego muszą mieć oczywiście uprawnienia do kierowania nimi. Nie mogą znajdować się też pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka.

Właściwe pojazdy – nie ma znaczenia masa pojazdu holowanego i holującego, jak np. w przypadku przyczepy, ale pojazd holujący musi być w pełni sprawny, a holowany na holu giętkim musi mieć sprawny układ hamulcowy i kierowniczy. W innym przypadku jego holowanie jest zabronione.

Właściwe przygotowanie – najlepiej, żeby pojazd holowany miał uruchomiony silnik, ale może być to niemożliwe. Dlatego konieczne jest przekręcenie kluczyka do pozycji zapłonu, by odblokować układ kierowniczy. W skrzyni biegów musi być włączony bieg neutralny, zarówno w manualnej jak i automatycznej.

Zasady jazdy pojazdem holującym – kierujący musi ruszać i jechać możliwie płynnie i nie szarpać holem giętkim, gdyż może to spowodować jego zerwanie lub wyrwanie mocowania w pojeździe. Powinien zdecydowanie wcześniej niż normalnie sygnalizować zamiar skrętu lub zmiany pasa ruchu oraz dać sygnał kierującemu pojazdem holowanym o zamiarze hamowania. Wystarczy wcześniej położyć nogę na pedale hamulca, by zapalić światła stop na kilka sekund przed rozpoczęciem hamowania. Nie powinien też podejmować żadnego ryzyka, jak np. późny przejazd na światłach czy wyjazd na ostatnią chwilę z drogi podporządkowanej.

Zasady jazdy pojazdem holowanym – kierowca pojazdu holowanego musi stale obserwować przede wszystkim tył pojazdu holującego. Kiedy tylko zauważy zapalające się światła stop, powinien stale trzymać nogę na pedale hamulca i napinać linkę. Im rzadziej linka jest luźna, tym lepiej i bezpieczniej. Zasadniczo hamowanie powinno się odbywać w dużej mierze przez pojazd holowany. Dziś jest to o tyle łatwe, że obaj kierujący mogą się ze sobą stale komunikować np. przez telefon komórkowy. Należy być też przygotowanym na mocniejsze wciskanie pedału hamulca, kiedy silnik jest unieruchomiony, ponieważ nie działa wówczas wspomaganie. W przypadku układu kierowniczego nie ma to aż takiego znaczenia. 

Koniecznie pamiętaj, że:

Dodano: 2 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński,
zdjęcia: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .