Reflektory ksenonowe – jak działają i co w nich najczęściej się psuje?

Współcześnie produkowane samochody z reflektorami ksenonowymi lub bi-ksenonowymi, są wyposażone zarówno w system automatycznej regulacji zasięgu (tzw. poziomowania), jak i oczyszczania. Pierwszy z nich reaguje na zmiany pochylenia wynikające ze stanu jazdy, drugi zaś umożliwia skuteczne czyszczenie kloszy reflektorów za pomocą specjalnych natryskiwaczy wodnych, które wyparły wcześniej używane wycieraczki mechaniczne.

Dynamicznie na drodze

W pojazdach wyposażonych w reflektory ksenonowe (lub bi-ksenonowe), stosuje się obecnie tzw. dynamiczny system regulacji zasięgu świateł. Jak to działa? System ten reaguje na zmiany pochylenia wynikające z danego fragmentu jazdy, np. na skutek przyspieszania lub hamowania, w oparciu o dane pochodzące z czujników. W celu szybkiej reakcji na zmiany pochylenia pojazdu, do sterowania reflektorami wykorzystywane są elektryczne silniki krokowe: zastosowane w nich impulsowe zasilanie prądem, powoduje wykonywanie przez ich wirniki ruchu obrotowego wyłącznie o ściśle ustalony kąt (w odróżnieniu od tradycyjnych silników elektrycznych, w których wirnik obraca się ruchem ciągłym). Ponadto w skład systemu dynamicznej regulacji zasięgu świateł wchodzą: elektryczne nastawniki zasięgu świateł, sterownik automatycznego i dynamicznego systemu regulacji zasięgu świateł oraz indukcyjny czujnik poziomu pojazdu.

 

Czystość = bezpieczeństwo

Reflektory ksenonowe o dużym natężeniu światła z lampami wyładowczymi mogą powodować efekt oślepiania w wyniku zanieczyszczenia ich kloszy. Stąd też spryskiwacze przy reflektorach ksenonowych są montowane na podstawie rozporządzeń określonych w regulaminach homologacyjnych EKG (Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych), a konkretnie zgodnie z Regulaminem nr 48 EKG. Warto wiedzieć, iż w Unii Europejskiej obowiązek montowania układu czyszczącego do reflektorów ksenonowych został wprowadzony już w 1996 roku.

 

Ksenony – co się psuje?

Układ mycia reflektorów ksenonowych z natryskiwaniem wodnym ulega awariom, podobnie jak inne systemy stosowane w samochodach. Najczęstszą przyczyną jest brak pracy pompy wirnikowej lub zatkana dysza wody. Niemożność uruchomienia pompy może wynikać z braku napięcia zasilającego lub przepalonego bezpiecznika. Czasami winę za taki stan rzeczy ponosi zapowietrzony układ mycia. Aby przywrócić jego właściwe funkcjonowanie, należy całkowicie odpowietrzyć układ przez kilkakrotne próby uruchomienia pompy. W przypadku zatkania dyszy konieczne jest usunięcie zalegających w niej ciał obcych i kompleksowe przepłukanie całego układu. Z kolei w sezonie zimowym, układ mycia reflektorów ksenonowych jest narażony na oblodzenie. Zazwyczaj pomaga wtedy zwiększenie ilości środka zapobiegającego zamarzaniu. Pamiętajmy jednak, iż w przypadku dłuższego parkowania „pod chmurką” (np. po bardzo mroźnej nocy), może to nie wystarczyć i konieczne będzie pozostawienie samochodu na jakiś czas w cieplejszym miejscu.

Dodano: 5 lat temu,
autor: Bogdan Leszczorz,
zdjęcia: Pixabay
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .