Audi A6 C7 (2011-2018). Poradnik kupującego

Poważny samochód segmentu premium w cenie nowego kompaktu? Wielu kierowców uważa, że to dobry pomysł i sięga po poprzednią generację Audi A6. Warto?

Audi A6 nie trzeba nikomu przedstawiać. To limuzyna klasy premium, która zawsze oferowała świetne wyposażenie, ale w poprzedniej generacji C7 stała się jeszcze bardziej nowoczesna. Potrafiła już półautonomicznie jeździć (Lane Assist plus aktywny tempomat), samodzielnie zaparkować, jej system multimedialny łączył się z Internetem, a pomiędzy zegarami mogła się nawet wyświetlać mapa nawigacji ze zdjęciami satelitarnymi. To bardzo zaawansowany technicznie samochód.

W dodatku też komfortowy. Ilekroć testowaliśmy Audi A6 C7, zawsze ceniliśmy bardzo komfortowe zawieszenie i wygodne fotele. Szczególnie z regulowanym zawieszeniem pneumatycznym, choć w przypadku samochodów używanych taka opcja na pewno podniesie koszt ewentualnej naprawy.

W środku nie można narzekać na ilość miejsca w kabinie - na kolana jest go wystarczająco w 2 rzędach, jest też przyjemnie szeroko. Bagażnik wersji sedan mieści 530 l, a kombi 565 l.

Oczywiście najbardziej pożądanymi wersjami są te z pakietem S line, który znacząco zmienia wygląd samochodu. Pakiet S line nie ma żadnego wpływu na moc samochodu, ale można było zamówić sportowe zawieszenie.

Audi A6 C7 występowało w 5 wersjach:


Audi słynie z napędu quattro i w Audi A6 dostaniemy jego prawdziwą odmianę - z centralnym mechanizmem różnicowym. W C7 napęd się zmienił i - zamiast centralnego mechanizmu różnicowego TorSen - zastosowano przekładnię koronową. Przyczepność, jaką Audi jest w stanie sobie wygenerować, robi wrażenie, aczkolwiek sportowe aspiracje dusi zazwyczaj tendencja do podsterowności.

W 2014 roku, Audi A6 przeszło facelifting, który znacznie zmienił wygląd przednich lamp, zaktualizował wyposażenie i zmienił ofertę silników.

Silniki Audi A6 C7

W Audi A6 stosowano zarówno silniki, które zapewniały niższe koszty eksploatacji, jak i te bardziej "szlachetne", czyli V6 i V8. Jak to w premium, wybór jest spory, choć przy okazji liftingu pojawiło się sporo zmian. Ogółem - każdy silnik można uznać za trwały, choć zdarzają się też usterki, o których mowa poniżej. Samochody wyposażone w technologię ultra miały być nieco bardziej oszczędne i korzystają z innego rodzaju napędu - quattro ultra pozwala na odłączenie tylnej osi w określonych warunkach.

Silniki benzynowe

Silniki Diesla:

Raporty zużycia paliwa

Audi A6 C7 to samochód z górnej półki. To oznacza, że dysponuje mocnymi silnikami, ale które potrzebują też więcej paliwa, by rozpędzać prawie 2-tonową limuzynę. Średnie zużycie paliwa poniżej 10 l/100 km jest trudne do osiągnięcia w większości silników benzynowych. S6 i RS6 to już bardzo wysokie wartości 17-20 l/100 km średnio!

Nic więc dziwnego, że do A6 tak chętnie dobierano diesle. Nawet te 3-litrowe spalają - wedle naszych raportów - 6-9 l/100 km średnio, a wersje 2-litrowe pobiorą około 7l/100 km. Najbardziej oszczędnym silnikiem jest… 3.0 TDI o mocy 204 KM. Średnio zużywa 6,4 l/100 km i są to dane 16 kierowców.

Pełne wyniki zużycia paliwa znajdziecie tutaj.

Typowe usterki Audi A6 C7

Samochody z pewnego źródła, regularnie serwisowane i z rozsądnym przebiegiem nie sprawiają raczej problemów. Jednak i one miewają problemy.

Zarówno w 3.0 TDI, jak i 3.0 TFSI występują problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu - zazwyczaj przy 150-200 tys. km przebiegu. Wymiana jest o tyle problematyczna, że w dieslu łańcuchy są umieszczone od strony skrzyni biegów, więc jest to pracochłonne, a w benzyniaku sam zestaw rozrządu jest skomplikowany - to 4 łańcuchy i nastawniki wałków rozrządu. Efekt? Naprawy mogą pochłonąć nawet 10-20 tys. zł! Za szybsze zużycie łańcuchów może częściowo odpowiadać system start-stop - jeśli poprzedni właściciel go wyłączył, to całkiem dobry znak.

Silniki 2.0 są znacznie tańsze w ewentualnych naprawach. 2.0 TDI sprzed liftingu miewał problemy z zaworem EGR, a w 2.0 TFSI zdarzają się awarie pompy chłodziwa.

Problematyczne bywają też skrzynie biegów. Awarie skrzyń S tronic są znane. Zależnie od tego, czy to skrzynie z mokrymi czy suchymi sprzęgłami (mokre wytrzymują dłużej), po ok. 150-200 tys. km sprzęgła często nadają się już do wymiany, często też koła dwumasowe i mechatronika. Naprawy tej skrzyni zazwyczaj pochłoną kilka tysięcy złotych. By przedłużyć jej żywotność, najlepiej wymieniać olej w skrzyni co 60 tys. km, więc warto zapytać o to poprzedniego właściciela.

Bezstopniowych skrzyń Multitronic najlepiej po prostu unikać. Raz, że zazwyczaj zestawione są ze słabymi silnikami i napędem na przód, które średnio pasują do A6, a dwa - naprawa wyeksploatowanego Multitronica kosztuje tyle, że lepiej już kupić nową skrzynię. Rząd wielkości: 10-15 tys. zł.

Najlepszą skrzynią jest tiptronic, czyli klasyczny automat ZF z konwerterem hydrokinetycznym. Zdarza się, że w samochodach z dużymi przebiegami trzeba wymienić konwerter, ale to koszt rzędu 5 tys. zł. Nie zaszkodzi też wymieniać oleju w skrzyni tak, jak w S tronicu - mimo że w tym przypadku producent tego nie przewiduje.

Nowy napęd quattro nie jest awaryjny. Zawieszenie jest wytrzymałe, ale po 200 tys. km (czasem wcześniej) może wymagać wymiany części wahaczy. Zawieszenie pneumatyczne jest raczej bezproblemowe, o ile samochód nie uczestniczył w wypadku lub nie odkręcono koła bez uprzedniego aktywowania procedury serwisowej. Ewentualna regeneracja nie jest droga.

Optymizmem napawa też wnętrze. Nawet w samochodach z dużym przebiegiem, wnętrze nie nosi widocznych oznak zużycia. Z drugiej strony - trudniej ocenić prawdziwość przebiegu.

Raporty awaryjności Audi A6 C7

W raportach TUV, które tworzone są na podstawie danych z przeglądów okresowych, Audi A6 wypada lepiej od konkurencyjnego BMW Serii 5 czy Mercedesa Klasy E. 22 proc. samochodów w wieku 8-9 lat, przy średnim przebiegu 157 tys. km, miało poważne usterki. W 6- i 7-letnich A6 udział był mniejszy - to 17 proc. przy 149 tys. km.

W raporcie DEKRA współczynnik niezawodności wyniósł bardzo wysokie 94,6 proc. przy maksymalnym przebiegu 150 tys. km). Audi już od dłuższego czasu dobrze wypada w tego typu rankingach.

Rynek używanych

Audi A6 C7 dieslem stoi. Na 1400 ofert, oszałamiające 1200 dotyczy samochodów z silnikami Diesla. 30 proc. rynku to diesle z silnikami V6. Wniosek nasuwa się sam - prestiż jest ważny, ale niższe koszty serwisowania 2-litrowych silników są bardziej wymowne.

Przykładowe oferty:

Czy warto kupić Audi A6 C7?

Z pewnością. Nie dość, że dzisiaj za ułamek ceny salonowej możemy kupić tak nowoczesny i komfortowy samochód klasy premium, to jeszcze okazuje się on całkiem niezawodny.

Do zakupu Audi A6 C7 trzeba jednak podejść z chłodną głową - premium w salonie to też premium w serwisie. Naprawy mogą być bardzo drogie.

A co mówią kierowcy?

Pozytywnym zaskoczeniem jest dla większości kierowców prawie każdy element samochodu: silniki, przeniesienie napędu, zawieszenie, karoseria czy układ hamulcowy. Źródłem uciążliwych usterek ma być jednak… elektryka. Faktycznie - część kierowców opisuje drobne problemy jak np. niedziałający asystent świateł drogowych czy system otwierania bezkluczykowego.

Kierowcy są jednak naprawdę zadowoleni z czwartej generacji Audi A6. Średnia ze 111 ocen na AutoCentrum to 4,47. 87 proc. użytkowników kupiłoby ten samochód ponownie.

Dodano: 3 lata temu,
autor: Mateusz Raczyński,
zdjęcia: Mateusz Raczyński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .