Amortyzatory z (wewnętrzną) sprężyną – jak to działa?

Podstawowym zadaniem amortyzatorów z (wewnętrzną) sprężyną jest tłumienie niepożądanych drgań pochodzących z nierówności nawierzchni podczas jazdy. Ponadto, co jest jeszcze bardziej istotne, amortyzatory przyczyniają się bezpośrednio do bezpieczeństwa podróżowania, poprzez zapewnianie stałej przyczepności kół pojazdu z podłożem. Konstruktorzy pracują nad stałym polepszaniem ich skuteczności działania, montując w nich m.in. wewnętrzne sprężyny ruchu odbicia (z ang. rebound spring).

Przeciw (niebezpiecznym) przeciążeniom

Aby uzmysłowić sobie zasadność stosowania wewnętrznych sprężyn, wystarczy przyjrzeć się działaniu tradycyjnych amortyzatorów w ekstremalnych sytuacjach drogowych. W sytuacji oderwania się kół samochodu od nawierzchni, sprężyna zawieszenia rozciąga się, wymuszając tym samym maksymalne wysunięcie się tłoczyska amortyzatora. Ruch tego ostatniego jest co prawda ograniczony poprzez tzw. ogranicznik skoku, jednak samo tłoczysko w takich sytuacjach uderza z dużą siłą w prowadnicę, co może skutkować jej uszkodzeniem. Na domiar złego zniszczeniu może również ulec wielowargowy uszczelniacz olejowy amortyzatora, prowadząc w konsekwencji do wycieku oleju i konieczności wymiany całego amortyzatora.

Aby zapobiec wspomnianym uszkodzeniom, stosowane są właśnie specjalnie zaprojektowane sprężyny ruchu odbicia. Jak to działa? Sprężyna ruchu odbicia znajduje się wewnątrz obudowy amortyzatora, jest ona zamontowana wokół podstawy pręta tłoczyska. Jej podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie zarówno prowadnicy tłoczyska, jak i wielowargowego uszczelniacza olejowego, przed potencjalnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Odbywa się to poprzez niwelowanie mechaniczne dużych sił i naprężeń powstałych w wyniku skoku tłoczyska amortyzatora, poprzez ograniczenie pełnego wysunięcia się tłoczyska z obudowy amortyzatora.

Ponadto zastosowanie sprężyny ruchu odbicia zapewnia lepszą stabilność pojazdu na łukach drogi. W jaki sposób? Dodatkowa sprężyna stawia tłoczysku amortyzatora dodatkowy opór w momentach zwiększonego przechyłu nadwozia, co bezpośrednio przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

 

Jak serwisować?

W trakcie demontażu amortyzatora nie jest możliwe sprawdzenie czy jest on dodatkowo wyposażony w wewnętrzną sprężynę ruchu odbicia. Przed rozpoczęciem operacji należy zatem założyć specjalną blokadę na tłoczysko amortyzatora, aby zapobiec powstaniu niebezpiecznego naprężenia (odbicia). Podobnie przy montażu nowego amortyzatora z dodatkową sprężyną, konieczne jest użycie specjalistycznego narzędzia dysponującego, m.in. specjalną blokadą z wkładką teflonową chroniącą chromową powierzchnię tłoczyska amortyzatora przed uszkodzeniem, w czasie jego serwisowego blokowania.

Dodano: 5 lat temu,
autor: Bogdan Leszczorz,
zdjęcia: AutoCentrum
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .