Historia Hummera

W 1979 roku amerykański rząd ogłosił konkurs na zaprojektowanie i zaopatrzenie armii w zupełnie nowe pojazdy nazwane M998 Series HMMWV, czyli czyli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (Wielozadaniowe Pojazdy Kołowe). Auto miało zastąpić wysłużonego M151 MUTT. Miało mieć wszechstronne zastosowanie, miało sprawdzać się w warunkach bojowych i nadawać się do transportu lotniczego. Do przetargu stanęły trzy firmy: Chrysler Defence, Teledyne Continental oraz AM General Corporation.

Wybór padł na tę ostatnią, a decydujące w tym przypadku okazało między innymi doświadczenie AM General, które już wcześniej produkowało samochody dla wojska. W 1980 roku konstruktorzy firmy stworzyli pierwszy prototyp HMMWV (w procesie budowy auta uczestniczyli ponoć inżynierowie z NASA), a rok później AM General podpisało kontrakt wart 1,2 miliarda dolarów. Za tę cenę, w ciągu pięciu lat do amerykańskiej armii miało trafić 55 tysięcy modeli Hum-Vee, jak nazwali ów potężny pojazd żołnierze US Army.

Z licencji Hummera korzysta wiele firm, których działalność niezwiązana jest z motoryzacją. Dzięki temu miłośnicy Hum-Vee mogą zaopatrzyć się w laptop z logo Hummera.

Na licencji Hummera produkowanych jest również szereg innych towarów zupełnie niezwiązanych z motoryzacją, takich jak: kosmetyki, buty, deski skateboardowe, ubrania, odzież, a nawet laptopy.

Dodano: 16 lat temu,
autor: Marcin Zasada,
zdjęcia: Materiały prasowe producentów
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .