17.12.1959 | Tysięczny Żuk

Produkcja pierwszego polskiego samochodu dostawczego ruszyła w lipcu 1959 roku w zakładach FSC Lublin, które od 1951 roku wytwarzały Lublina 51, lekką ciężarówkę na licencji GAZ-a 51. Jego następcą miał być autorski projekt, bazujący na technologii produkowanej w FSO, Warszawy (silnik, podwozie, zawieszenie, reflektory).

Do końca roku udało się wyprodukować ponad tysiąc egzemplarzy Żuka, co było powodem do dumy zakładu w Lublinie, bowiem strona rządowa nie wierzyła w możliwość tak szybkiego wprowadzenia do masowej produkcji tego samochodu.

Pierwszy model, A03, noszący przydomek „Smutek” – ze względu na projekt atrapy chłodnicy – był wytwarzany w wersji pickup. Przestrzeń bagażową można było okryć plandeką, a ładowność wynosiła 800 kg. Z czasem pracowano nad uzyskaniem większej ładowności (do 950 kg), jak również wprowadzono szereg wersji: furgon, wersja pożarnicza czy mikrobus.

Żuk przez kolejne lata był modernizowany, otrzymywał silniki z nowych Warszaw, jak również diesla, ale jego charakter pozostał taki sam. Produkcję zakończono w 1998 roku, gdy był już naprawdę archaicznym pojazdem. Przez ten czas udało się wyprodukować ponad 587 tysięcy egzemplarzy.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .