15.12.1948 | Zbudowano pierwszy prototyp Stara 20

Gdy w 1946 roku zespół konstruktorów rozpoczynał prace nad budową Stara, na polskich ziemiach nie produkowano żadnej ciężarówki. Dopiero w 1951 roku rozpoczęto wytwarzanie Lublina 51. Na jego tle, zbudowany w 1948 roku Star 20, był nowoczesną konstrukcją. 

W przeciwieństwie do Lublina, miał silnik schowany pod kabiną, co pozwalało na uzyskanie lepszej zwrotności. Do napędu Stara 20 wykorzystano 85-konny benzynowy silnik o pojemności niespełna 4.2 litra i momencie obrotowym 246 Nm.

Samochód trafił od razu do produkcji i był wytwarzany z różnymi zabudowami – jako pojazd skrzyniowy, autobus, żuraw czy wóz strażacki. Star 20 pozostał w produkcji do 1957 roku i zapoczątkował rodzinę lekkich samochodów ciężarowych. Firma działa z powodzeniem przez cały okres PRL-u, a po przemianach gospodarczych została wykupiona przez niemieckiego MAN-a. Dziś w zakładzie w Starachowicach produkuje się autobusy marek MAN i Neoplan.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Zbyszko Siemaszko (Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .