Laserowa rewolucja. Ambitne cele Audi

Przyszłość motoryzacji rysuje się w świetlanych barwach. W dosłownym tego słowa znaczeniu. Ośrodki badawczo-rozwojowe wiodących koncernów pracują nad coraz bardziej wyrafinowanymi sposobami oświetlania drogi. Audi nie zamierza oddawać pałeczki lidera.

Najnowszym krzykiem techniki jest oświetlenie laserowe. To swoista mutacja świateł diodowych z mniejszą liczbą punktów świetlnych, jednak o większej mocy. Sercem oświetlenia laserowego są niebieskie diody laserowe. Generowany przez nie promień pada na płytkę z fosforem, która odpowiada za zmianę długości fali światła. Efektem jest białe (5500 K), perfekcyjnie rozłożone światło – w ilości nawet dziesięciokrotnie większej od zapewnianego przez LED-y. Warto wspomnieć również o zasięgu. Laserowe punkty o średnicy 0,3 mm są w stanie oświetlić... 600 metrów drogi przez maską! Sprawność laserowego oświetlenia sięga 60%. To poziom nieosiągalny dla innych źródeł światła. Pełne wykorzystanie potencjału laserów umożliwi technologia Matrix laser, która pozwoli na precyzyjne doświetlanie wybranych obszarów.

Jak będzie wyglądała ewolucja samochodowego oświetlenia? Wszystko wskazuje, że na popularności zyskają kompaktowe i wydajne LED-y, które z biegiem czasu zajmą miejsce klasycznych żarówek. Opcją dla samochodów z wyższej półki staną się laserowe reflektory, a pozostałe punkty świetlne zostaną wykonane w technologii OLED.

Następne źródła światła nie pojawią się prędko. W rozwój LED-ów i laserów zainwestowano fortunę. Technologia musi się zamortyzować. Efekt skali pozwoli na obniżenie kosztów produkcji. Z roku na rok obserwujemy także wzrost wydajności poszczególnych komponentów i wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych systemów sterujących. Kiedy ich wydajność przestanie być uznawana za satysfakcjonującą? Trudno wyrokować. Przypomnijmy, że wciąż popularne oświetlenie ksenonowe zadebiutowało w 1991 roku. Wielokrotnie udoskonalana konstrukcja reflektorów, żarówek i systemu kierowania strumieniem światła sprawiła, że po 24 latach ksenony wciąż zdają egzamin.

Dodano: 9 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Audi
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .