Szukaj

Informacje o Audi

DziÅ› marka Audi to jeden z filarów koncernu Volkswagen i jedna z trzech marek tzw. wielkiej niemieckiej trójki segmentu premium. MaÅ‚o kto jednak wie, że byÅ‚ okres w historii, kiedy Audi należaÅ‚o caÅ‚kowicie do koncernu Daimler-Benz. Audi w historii motoryzacji zasÅ‚ynęło m.in. wprowadzeniem do oferty wielu nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych, które z biegiem czasu staÅ‚y siÄ™ standardowymi rozwiÄ…zaniami stosowanymi przez wielu producentów samochodów.

Historia Audi

Korzenie Audi siÄ™gajÄ… 1899 r., kiedy to August Horch razem z Carlem Benzem zaÅ‚ożyli w Kolonii firmÄ™ o nazwie A.Horch & Cie, która zajmowaÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie produkcjÄ… luksusowych samochodów. Ponieważ Horch byÅ‚ miÅ‚oÅ›nikiem rajdów samochodowych, chciaÅ‚ rozwijać także produkcjÄ™ samochodów sportowych, co jednak nie spodobaÅ‚o siÄ™ innym udziaÅ‚owcom firmy. Pod koniec pierwszej dekady XX w. doszÅ‚y do tego problemy finansowe firmy, w efekcie czego Horch odszedÅ‚ z firmy i zaÅ‚ożyÅ‚ nowe przedsiÄ™biorstwo o nazwie August Horch Automobilwerke. DecyzjÄ… sÄ…du musiaÅ‚ jednak zmienić jego nazwÄ™ (sÄ…d nie zgodziÅ‚ siÄ™ na wykorzystanie w nazwie firmy swojego nazwiska) i w kwietniu 1910 r. przemianowaÅ‚ jÄ… na Audi Automobilwerke. Użycie sÅ‚owa Audi nie byÅ‚o tu przypadkowe, gdyż w Å‚acinie oznaczo ono "nasÅ‚uchiwać", tj. identycznie jak w niemieckim sÅ‚owo "horchen", od którego tryb rozkazujÄ…cy brzmi "horch".

W 1914 r. firma ponownie zmienia nazwÄ™ na Audi Werke, a po I wojnie Å›wiatowej odchodzi z niej August Horch. Ponowne problemy finansowe sprawiajÄ…, że w 1928 r. firmÄ™ przejmuje spóÅ‚ka DKW, a w 1932 r. po poÅ‚Ä…czeniu ze spóÅ‚kami Horch i Wanderer powstaje przedsiÄ™biorstwo Auto Union i znane dziÅ› logo z czterema pierÅ›cieniami, które symbolizujÄ… cztery marki samochodowe (Audi, DKW, Horch i Wanderer). Ponieważ firma miaÅ‚a zakÅ‚ady m.in. w Zwickau i Chemnitz po zakoÅ„czeniu II wojny Å›wiatowej trafiÅ‚y one do strefy wpÅ‚ywów ZSRR. FirmÄ™ przemianowano na VEB Automobilwerk Zwickau, gdzie wytwarzano m.in. Trabanty. W 1949 r. w Ingolstadt ponownie zarejestrowano spóÅ‚kÄ™ Auto Union, która byÅ‚a spadkobiercÄ… przedwojennej firmy. Kolejne problemy finansowe sprawiÅ‚y, że w 1958 r. 87% udziaÅ‚ów w niej przejÄ…Å‚ Daimler-Benz, by rok później posiadać już 100-proc. pakiet akcji. WspóÅ‚praca ta nie przyniosÅ‚a jednak oczekiwanych efektów i w 1964 r. fabrykÄ™ w Ingolstadt przejÄ…Å‚ Volkswagen, a dwa lata później posiadaÅ‚ już prawa do caÅ‚ej firmy i innych praw majÄ…tkowych (m.in. do logo z czterema pieÅ›cieniami). W 1969 r. doszÅ‚o do fuzji Auto Union i NSU i powstaÅ‚a firma Audi NSU Auto Union. Obecna nazwa firmy (Audi) obowiÄ…zuje ostatecznie od 1985 r.

Pierwsze samochody Audi

Pierwszy model marki Audi powstaÅ‚ w 1910 r. i jeszcze w tym samym roku zakÅ‚ady w Zwickau zaczęły opuszczać kolejne dwa modele: Audi Typ A 10/22 KM Sport – Phaeton oraz Audi Typ B 10/28 KM. Ważnym modelem w poczÄ…tkowym okresie byÅ‚ także produkowany od 1921 r. Audi Typ K 14/50 KM, który byÅ‚ pierwszym modelem na niemieckim rynku z kierownicÄ… po prawej stronie. W 1923 r. pojawia siÄ™ Typ M z szeÅ›ciocylindrowym silnikiem pod maskÄ…, a w 1927 r. do oferty doÅ‚Ä…cza Audi Imperator z 8-cylindrowÄ… jednostkÄ….

W latach 30. minionego wieku jedynym ważnym modelem był Audi Front z napędem na przednie koła i 6-cylindrową jednostką napędową. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zapada decyzja, że firma skupi się na produkcji małych, a tym samym tańszych modeli marki DKW (Audi wytwarzało modele klasy średniej wyższej), w efekcie czego aż do lat 60. modele marki Audi nie były produkowane.

WspóÅ‚czesne modele Audi

Pierwszym po tak dÅ‚ugiej przerwie modelem Audi byÅ‚o Audi 72, które zadebiutowaÅ‚o w 1965 r., a jego nazwa wywodziÅ‚a siÄ™ od liczby koni mechanicznych pracujÄ…cych w silniku. W kolejnym roku pojawiajÄ… siÄ™ Audi 80 i Audi Super 90, a w jeszcze kolejnym Audi 60 i 75. NajwiÄ™kszym jednak hitem tamtego okresu byÅ‚o Audi 100, które doÅ‚Ä…czyÅ‚o do oferty niemieckiej firmy w 1968 r. i w sumie wyprodukowano cztery generacje tego modelu, który w 1994 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A6.

W 1972 r. zadebiutowaÅ‚ inny bestseller marki, czyli Audi 80 pierwszej generacji (seria B1). PowstaÅ‚y również cztery generacje tego modelu, który w 1996 r. zostaÅ‚ zastÄ…piony przez Audi A4. Ważnym modelem w tamtym okresie byÅ‚ także model Quattro, który przyczyniÅ‚ siÄ™ do dalszego wzrostu popularnoÅ›ci marki, a także dziÄ™ki niemu Audi odniosÅ‚o wiele sukcesów na trasach rajdowych.

Od lat 90. minionego wieku Audi stosuje już nowe nazewnictwo swoich modeli, początkowo z literką A w nazwie i cyfrą symbolizującą segment rynkowy. Do oferty trafiają kolejno A6, A4, A8 i A3. Wyjątkiem jest sportowe coupe Audi TT. W 2005 r., kiedy coraz popularniejsze stają się SUV-y, debiutuje na rynku Audi Q7 i od tego czasu kolejne modele z tego segmentu rynkowego mają w nazwie literkę Q oraz cyfrę.

Nowoczesne technologie w samochodach Audi

Audi swoją pozycję rynkową zyskało w sporym stopniu dzięki nowoczesnej technologii, jaka była wprowadzana w kolejnych modelach. Nie przez przypadek już w latach 70. XX w. pojawiło się hasło reklamowe Vorsprung durch Technik (przewaga dzięki technice).

Chyba najbardziej z Audi utożsamiany dziÅ› jest napÄ™d na wszystkie koÅ‚a quattro, który po raz pierwszy pojawiÅ‚ siÄ™ w 1980 r. w modelu Audi quattro. DziÅ› technologia ta dostÄ™pna jest we wszystkich modelach marki, a w niektórych (m.in. Q7, R8, czy modele z serii RS) jest to standardowe rozwiÄ…zanie. Audi byÅ‚o także prekursorem we wprowadzaniu silnika wysokoprężnego z bezpoÅ›rednim wtryskiem i turbodoÅ‚adowaniem. KolejnÄ… innowacjÄ… byÅ‚a wykonana z aluminium, niezwykle lekka, ale wytrzymaÅ‚a karoseria nadwozia Audi Space Frame

czytaj więcej

Audi – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Audi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Audi

Oceny Aut 9 214 ocen

4,4
~Mati
Audi A3 8P
Hatchback 3d 2.0 TDI PD 140KM 103kW
Było to moje pierwsze auto zakupione po zdaniu prawka - zarejestrowane oczywiście ze względu na OC jako współwłaściciel. Zawsze będę je dobrze wspominać, jeździło mi się nim przez te 2 lata wręcz wybornie, małe dość zwrotne, moc 140 km dawała całkiem dynamiczną jazdę, 6 - biegowa skrzynia również przy podróżach drogami szybkiego ruchu pomagała autku "żeglować". Koszty utrzymania w bardzo rozsądnych pieniądzach, spalanie ropy również, więc portfel nie bolał. Pomimo tego że miało już prawie 20 lat wygląd z racji liftingu odmładzał o kolejne kilka lat, prezentowała się bardzo ładnie jak za te pieniądze.
4,6
~Przemek
Audi A3 8Y
Limousine 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Z racji tego ze obecny rynek aut uzywanych troszeczke odjechal jesli chodzi o ceny, zdecydowalem sie poszukiwac auta nowego ktore bedzie sedanem/fastbackiem odpowiednim dla dwoch osob, na tyle duzym zeby przewiezc cos ale tez poruszac sie w miare wygodnie i dynamicznie. Zastanawialem sie nad wyborem miedzy Toyota Corolla w hybrydzie, Mazda 3, Mecedesem CLA i Hyundiem i30. Po wstepnych jazdach bylem nastawiony na zakup Corolli (Mazda byla troche za ciasna, Mercedes mimo ladnej wizualnej prezentacji na zewnatrz auta pozostawia wiele do zyczenia jesli chodzi o spasowanie srodku i obecne wszedzie piano, a Hyundai to mocny plastic fantastic), jednak czas oczekiwania wynosil ponad rok. Co mocno mnie zniechecilo(auta szukalem pod koniec 2022 roku). Jednak przegladajac fb wyswietlila mi sie reklama Audi A3. Wybralem sie do salonu, obejrzalem, posiedzialem. Pogadalem z handlowcem. Cena po otrzymaniu rabatu dosc konkurencyjna wzgledem tego co oferiowala konkurencja. Wiec dlugo sie nie zastanawaialem i wybralem ta czarna strzale ktora mam przyjemnosc korzystac od prawie roku. Na wstepie powiem ze gdybym mial jeszcze raz cofnac czas i stanac przed wyborem ktory mialem to zrobilbym to ponownie( no moze dobral pare rzeczy wiecej :D). Jestem bardzo zadowolony z tego modelu. Auto prezentuje sie bardzo dobrze jak za cene ktora za niego zaplacilem (kwota kolo 125k), wrecz powiedzialbym ze wyglada na drozsze (szczegolnie w czarnym kolorze z pakietem advanced, chromowanymi srebnymi listwami i 18 calowymi felgami Y-desing). Auto jest uzywane w cyklu miejskim jak i poza miejskim. Spalanie uwazam za okay, nie staram sie jezdzic jakos bardzo EKO. Auto jak na te 150 koni jezdzi bardzo przyjemnie. Wiadomo ze jak ktos jest przyzywczajony do wiekszej mocy to bedzie pewnie narzekac. Jednak dla takiego przecietnego kowalskiego jest to wystarczajce. Silnik nawet z full zaladowanym samochodem i w 5 osob nie ma zadnych problemow. Wyposazenie bym rzekl mocno standardowe: czujniki przod tyl, kamera cofania, klimatyzacha automatyczna dwustrefowa, podgrzewane fotele, ambiente, apple car play, wzmocnione szyby, wielofunkcyjna kierownica i system automatycznego parkowania. Z perspektywy czasu jednak dobralbym lepsze audio (nie mowie ze podstaowe gra zle, powiedzialbym ze poprawnie, jakims audiofilem nie jestem) oraz skrzynie automatyczna (machanie lewarkiem w miescie jest dosc uciazliwe, ale wybor manualnej skrzyni byl spowodowany czasem oczekiwania, a auto chcialem miec jak najszybciej). Podsumowujac. Jesli ktos szuka auta dla pary, ktore dobrze sie spisuje w miescie jak i poza. To jest bardzo dobra opcja. Wrecz powiedzial bym ze skrojona dla takiego przypadku.
4,5
~gosc
Audi A4 B5
Avant 1.8 20V 125KM 92kW
Auto zakupione w 2014 od handlarza z przebiegiem 213 tys. o ile nie był kręcony. Założona instalacja gazowa. Silnik niezawodny i prosty w obsłudze. Idealny do LPG. Co do instalacji bywało różnie. Ogólnie chodzi super, ale często siadają cewki i mam już czwartą bo inaczej szarpie na gazie, ale na szczęcie jest to tanie w wymianie i można samemu wymienić w 20 minut. Do tego trzeba pamiętać o przepustnicy ,którą też wymieniałem 2x. Obecnie nabite 353 tys. i śmiga dalej. Trochę brakuje mocy przy ruszaniu, ale potem przy wyższych obrotach ładnie się zbiera. Idealnie do prędkości 120-130 to w miarę cicho. Najlepiej jedzie mi się do 140 potem już trochę nie czuję się komfortowo, ale też nie szaleje w 24 letnim aucie. Jak się wkręci w obroty to czuć moc zwłaszcza pod górkę. Jedyny minus to ciasno i bagażnik mały, przy małej dwójce dzieci jako tako albo powoli przymierzam się do zmiany ale szkoda mi go się pozbywać bo mam wszystko na bieżąco robione i nie ma rdzy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Audi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena