Czy warto kupić: używany Citroen C4 Picasso (od 2006 do 2013)
Przestronny, praktyczny i wygodny. Kompaktowy van z Francji jest również dobrze wyposażony i relatywnie tani. Czy warto kupić używanego Citroena C4 Picasso?
W 1998 roku Citroen przedstawił Xsarę Picasso - vana zbudowanego na podwoziu kompaktowej Xsary. Praktyczny i ciekawie stylizowany samochód został świetnie przyjęty przez rynek. Scenariusz powtórzył się w 2006 roku, kiedy koncern odsłonił model C4 Picasso - vana bazującego na mechanice kompaktowego C4. Pod względem technicznym debiutant był znacznie bardziej zaawansowany od swojego poprzednika. Wrażenie robił także futurystyczny wygląd C4 Picasso. Model nieźle zniósł próbę czasu. Obecnie nikogo nie szokuje, ale wciąż wygląda atrakcyjnie.
Używany Citroen C4 Picasso stanowi ciekawą propozycję dla osób zainteresowanych zakupem rodzinnego samochodu za rozsądne pieniądze. Model nie jest pozbawiony wad. Przy wielu naprawach można sięgnąć po zamienniki lub używane części, co ułatwia utrzymanie w ryzach kosztów eksploatacji. Najmniej będzie kosztowało jeżdżenie wersją 1.8 z instalacją LPG. Turbodiesle zadowalają się niewielkimi ilościami paliwa, jednak ich obsługa serwisowa bywa kosztowna.
Polecane silniki:
Benzynowy 1.8 16V: Nie zapewnia wybitnych osiągów, ale prosty i niewysilony motor jest trwały i toleruje instalacje gazowe. Koszty ewentualnych napraw nie zwalają z nóg. Lepszym wyborem byłby dwulitrowy silnik. Był on jednak łączony wyłącznie z automatycznymi przekładniami, co nie każdy jest w stanie zaakceptować. Nowoczesne silniki 1.6 są owocem współpracy koncernu PSA z BMW. Spisują się nieźle, ale miewają problemy z łańcuchowym napędem rozrządu.
Wysokoprężny 1.6 HDi: W przypadku silników wysokoprężnych wybór nie należy do łatwych. Jednostka 2.0 HDi zapewnia lepsze osiągi i cieszy się opinią bardziej trwałej od 1.6 HDi. C4 Picasso z 2.0 HDi pod maską oraz niskim przebiegiem do tanich nie należą. Łatwiej o okazyjny zakup wersji 1.6 HDi. Na papierze moc nie wygląda imponująco (109 lub 112 KM), jednak silniki nadrabiają wysokim momentem obrotowym (240 lub 270 Nm). Trzeba pamiętać, że przy przebiegach 150 tys. km i wyższych, diesle mogą wymagać sporego doinwestowania. Rachunek za dwumasowe koło zamachowe, turbosprężarkę oraz nowy filtr cząstek stałych może opiewać na kilka tysięcy złotych.
Zalety:
+ Dobrze wyciszone i przestronne wnętrze
+ Bogate wyposażenie
+ Przystępne ceny używanych egzemplarzy
Wady:
- Szybka utrata wartości
- Niezbyt trwałe zawieszenie
- Sposób działania i trwałość zautomatyzowanej skrzyni
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 150-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 280-450 zł
Sprzęgło (komplet): 360-800 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.6 HDi, 2009 r., 169000 km, 18 tys. zł
2.0 HDi, 2007 r., 184000 km, 24 tys. zł
1.8 16V, 2008 r., 112000 km, 28 tys. zł
2.0 16V, 2008 r., 148000 km, 31 tys. zł