Chybiona koncepcja - Fiat Stilo (2001-2008)

Fiat Stilo miał być nową jakością. Mocne silniki, bardzo bogate wyposażenie oraz "niemiecka" stylizacja. Po serii pierwszych zachwytów testujących i trzecim miejscu w konkursie Car of The Year przyszedł czas na powrót do rzeczywistości. Ta dla Stilo okazała się wyjątkowo brutalna...

Stilo zastąpiło obłe do przesady modele Bravo i Brava. W nowym kompakcie Fiat postawił na proste linie i wyraźnie zaznaczone krawędzie. Liczono, że „niemiecki” wygląd ułatwi dotarcie do nowej grupy klientów. Z biegiem lat stylizacja pojazdu jest coraz częściej krytykowana. Stilo faktycznie zostało zaprojektowane bez przesadnego rozmachu, jednak wyraziste, czyste linie wciąż mają prawo się podobać.

Kolejną próbą pozyskania klientów było mocne zróżnicowanie wersji 3- i 5-drzwiowych. Hatchback z trzema drzwiami jest najkrótszy, najniższy i najszerszy. Poza wnętrzem o najmniejszej przestronności posiada sztywniej zestrojone zawieszenie, często opcjonalne, większe koła oraz skromny, zaledwie 305-litrowy bagażnik. Wszystko to sprawia, że trzydrzwiowa wersja jest doskonałą propozycją dla kierowców poszukujących niezbyt praktycznego, jednak efektownego i przyjemnego w prowadzeniu samochodu.

Pozostali powinni wziąć pod uwagę pięciodrzwiowego hatchbacka lub Stilo MultiWagon, czyli kombi. Ich bagażniki mają odpowiednio 370 i 510 litrów pojemności, a funkcjonalność zwiększa regularny kształt nadwozia oraz często spotykana tylna kanapa z regulacją położenia. Fiat miał również propozycję dla indywidualistów - Stilo Uproad. Namiastka SUV-a powstała na bazie kombi. Wyróżniają ją nielakierowane zderzaki, plastikowe panele na drzwiach oraz prześwit podniesiony o 20 milimetrów.

Wnętrze Fiata Stilo jest bardzo przestronne. Jest w stanie zawstydzić nawet rynkowe nowości. Wygospodarowanie dużej ilości miejsca umożliwił 2,6-metrowy rozstaw osi. Niepodważalną zaletą Stilo jest także wyposażenie. Fiat liczył, że będzie argumentem, który przyciągnie klientów do salonów. Standard obejmował sześć poduszek powietrznych, kolumnę kierownicy z dwupłaszczyznową regulacją, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz ABS z asystentem awaryjnego hamowania. Dwustrefowe klimatyzacje, podgrzewane fotele, a nawet aktywny tempomat znajdowały się na liście opcji. Wysokie aspiracje Stilo znajdują odzwierciedlenie także w materiałach wykończeniowych, które należą do bardzo przyzwoitych.

Do obsługi licznych udogodnień służy arsenał przycisków. Przy pierwszym kontakcie ich liczba może przerażać. Nie każdemu przypadnie do gustu kształt deski rozdzielczej oraz przeciętna precyzja montażu. Fiat mógł lepiej dopracować również wyciszenie wnętrza.

Raporty spalania Fiat Stilo - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw

Zainteresowani zakupem Stilo mogą wybierać między benzynowymi odmianami 1.2 (80 KM), 1.4 (90 i 95 KM), 1.6 (103 i 105 KM), 1.8 (133 KM) i 2.4 (170 KM) oraz wysokoprężnymi 1.9 JTD (80, 100, 115, 120, 140 i 150 KM). W przypadku jednostek benzynowych warto przygotować się na przeciętną elastyczność oraz spore spalanie podczas dynamicznej jazdy. Z kolei diesle okazują się oszczędne, żwawe i trwałe, przy czym ich zakup stanowi większe obciążenie dla portfela.

Zawieszenie Stilo to klasyka kompaktowego gatunku – niezależny przód oraz belka skrętna z tyłu. Miękkie nastawy, szczególnie w pięciodrzwiowych wersjach, zapewniają spory komfort podróżowania. W trakcie jazdy po zniszczonej drodze warto jednak pamiętać, że użytkownicy samochodu często skarżą się na ograniczony prześwit. Na tle kompaktowych konkurentów prowadzenie Fiata rozczarowuje. Wysoki i stosunkowo ciężki samochód średnio czuje się na zakrętach. Dla klientów oczekujących ponadprzeciętnych właściwości jezdnych Fiat przygotował usportowione odmiany GT, Abarth i Schumacher.

Bogato wyposażone, jednak drogie Stilo sprzedawało się przeciętnie. Fiat próbował ratować sytuację, wprowadzając do oferty korzystniejsze cenowo wersje. Mimo tego model nie okazał się przebojem. Zapał klientów dodatkowo studziły pierwsze raporty bezawaryjności. Kompaktowy Fiat wypadał w nich bardzo źle. W zestawieniu ADAC zajmował ostatnie miejsce wśród pojazdów segmentu C. Stilo zostało bardzo nisko ocenione również przez Dekrę oraz TUV – w praktycznie każdym zestawieniu model znajduje się na szarym końcu stawki.

Powodem problemów jest zwykle osprzęt silników oraz elektronika. ADAC najczęściej wykrywał defekty cewek i przewodów zapłonowych, wtryskiwaczy, sterowników silników, przepływomierzy oraz czujników położenia przepustnic. W autach z silnikami wysokoprężnymi często dochodzi do przetarcia przewodu intercoolera. Na domiar złego wszystkie z wymienionych awarii są w stanie zatrzymać samochód lub poważnie utrudnić kontynuowanie podróży. Opinię podziela Dekra, która za najbardziej awaryjne uznaje elementy elektroniczne i elektryczne. Według Dekry sporo problemów sprawiają też silniki, wydechy oraz układy jezdne. Z kolei śladowe liczby usterek wykrywano w podwoziach, karoseriach oraz kabinach pasażerskich.

Przesadną odpornością na trudy eksploatacji nie odznaczają się skrzynie biegów. Stwierdzenie zgrzytów lub trudności ze zmianą przełożeń stanowi więc solidny argument do negocjacji ceny samochodu. Dla świętego spokoju warto zrezygnować z egzemplarzy wyposażonych w automatyczną skrzynię Selespeed, która nie należy do szybkich, a w przypadku awarii może spowodować spustoszenie w kieszeni.

Niezbyt drogie, ale uciążliwe jest regularne przepalanie się żarówek. Potrafią dokonać żywota już po kilku miesiącach. Ich wymiana w przednich reflektorach jest mocno utrudniona, więc kierowcy zalecają stosowanie żarówek o podwyższonej trwałości. Podczas codziennej eksploatacji drażnią również błędy sygnalizowane przez komputer. Część z nich to fałszywe alarmy, inne, jak na przykład informacje o usterce poduszek powietrznych, mogą wynikać z przerwania ciągłości instalacji na kostkach połączeniowych pod siedzeniami albo uszkodzenia czujnika obecności pasażera. Niezbyt skomplikowane zawieszenie nieźle znosi stan krajowych dróg. Najczęściej trzeba wymieniać łączniki stabilizatorów i tuleje metalowo-gumowe. Zdarzają się też pęknięcia przednich sprężyn. Znaczna liczba serwisów Fiata – autoryzowanych, bądź nie, oraz łatwo dostępne i tanie zamienniki, jak również części używane, pozwalają na utrzymanie kosztów eksploatacji na niskim poziomie.

Autorentgen - na co skarżą się posiadacze Fiata Stilo

Używane Fiaty Stilo są naprawdę tanie. Różnice cenowe między włoskim kompaktem oraz jego konkurentami z Niemiec oraz Japonii idą w tysiące złotych. Wysoka utrata wartości jest spowodowana złymi opiniami na temat samochodu. Znajdziemy w nich ziarno prawdy, jednak zdecydowana większość egzemplarzy pozwala cieszyć się względnie bezproblemową eksploatacją.

Polecane silniki

Benzynowy 1.4: Jednostka o mocy 90 lub 95 KM jest optymalna dla Fiata Stilo. Może rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 12 sekund, a średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 7,0-7,3 l/100km. Co ważne, motor 1.4 mniej paliwożerny i trwalszy od jednostki o pojemności 1,6 litra. Silniki 1.8 i 2.4 kuszą znacznymi mocami. W praktyce jednak nie zachwycają. Największy, pięciocylindrowy silnik rozpędza auto do „setki” w 8,5 sekundy, zużywając średnio 11,5 l/100km.

Wysokoprężny 1.9 JTD (120 KM): Włoski turbodiesel z system Common Rail jest ogromnie popularny. Poza Fiatami, Alfami Romeo i Lanciami otrzymywały go również Ople, Saaby i Suzuki. Silnik potwierdził swoją wysoką trwałość – bezawaryjne 150-200 tysięcy kilometrów nie należy do rzadkości. W pierwszej kolejności zawodzą zwykle dwumasowe koła zamachowe. Później wymiany mogą wymagać termostaty, wtryskiwacze, turbosprężarki oraz elementy systemu recyrkulacji spalin. Wersja o mocy 120 KM uchodzi za idealny kompromis między dobrymi osiągami, niskim spalaniem oraz rozsądnym wysileniem, które redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia awarii. Ciekawostką jest fakt, że znaczne zróżnicowanie parametrów silników nie przekłada się na różnice w spalaniu. Użytkownicy Stilo 1.9 JTD najczęściej informują o średniej w cyklu mieszanym na poziomie 5,5-6 l/100km.

Zalety:
+ Bardzo rozsądne ceny używanych egzemplarzy
+ Przestronne i funkcjonalne wnętrze
+ Bogate wyposażenie

Wady:
- Problemy z elektryką i elektroniką
- Przeciętne właściwości jezdne
- Szybka utrata wartości

Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 4/5 (badanie w 2005 r.)

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 120-270 zł
Tarcze i klocki (przód): 220-550 zł
Sprzęgło (komplet): 260-700 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.2, 2003 r., 366000 km, 9 tys. zł
1.9 JTD, 2004 r., 176000 km, 11 tys. zł
1.8, 2005 r., 155000 km, 15 tys. zł
1.9 JTD, 2006 r., 107000 km, 21 tys. zł

Autorem zdjęć jest PiotrPWPK, użytkownik Fiata Stilo

Dodano: 12 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .