Fiat Punto - ładna i rozsądna propozycja

Mimo upływu lat Fiat Punto jest ciekawą propozycją dla kierowców poszukujących ładnego i przestronnego samochodu za rozsądne pieniądze. Włoski maluch pozostaje przyjazny dla kieszeni także podczas późniejszej eksploatacji.

Trzecia generacja Fiata Punto jest już prawdziwym weteranem segmentu B. Samochód zadebiutował w 2005 roku jako Grande Punto. Cztery lata później został odmłodzony i przechrzczony na Punto Evo. Kolejna modernizacja, połączona ze skróceniem nazwy do Punto, miała miejsce w 2011 roku.

Mniej ograniczeń napotkamy podczas wybierania wersji silnikowej. Fiat oferuje motory 1.2 8V (69 KM, 102 Nm), 1.4 8V (77 KM, 115 Nm), 0.9 8V TwinAir (85 KM, 145 Nm), 1.4 16V MultiAir (105 KM, 130 Nm) oraz 1.3 16V Multijet (75 KM, 190 Nm).

Najbardziej przyjazne dla kieszeni są silniki 1.2 oraz 1.4 - pierwszy startuje z poziomu 35 tys. zł, na 1.4 trzeba przygotować dwa tysiące więcej. Bazowy motor jest zbyt słaby, by zapewnić radość z jazdy, ale całkiem przyzwoicie spisuje się w cyklu miejskim, w którym zużywa 7-8 l/100km. Brak „pary” odczujemy w momencie wyjechania poza obszar zabudowany - przyspieszenie do "setki" trwa 14,4 sekundy, a rozpędzanie ustaje przy 156 km/h. Bardziej wszechstronne jest Punto 1.4, które kryje pod maską 77 KM i 115 Nm. Sprint do 100 km/h zajmuje mu 13,2 sekundy, a prędkościomierz może wskazać 165 km/h. Dwa najsłabsze silniki posiadają 8-zaworowe głowice. Zaletą coraz rzadziej stosowanego rozwiązania jest korzystny rozkład momentu obrotowego. Około 70% sił napędowych jest dostępnych przy 1500 obr./min. Prosta konstrukcja oraz niewielkie wysilenie predysponuje silniki 8V do współpracy z instalacjami gazowymi.

Punto z turbodoładowaną jednostką 0.9 TwinAir wyceniono na 43 tysiące złotych. Dwucylindrowy silnik, z racji hałaśliwości i sporego apetytu na paliwo podczas żwawszej jazdy, trudno uznać za optymalny wybór. Lepiej zgromadzić 45 tysięcy i kupić wariant 1.4 MultiAir – szybszy, kulturalny, elastyczny i wciąż oszczędny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest kwestią 10,8 s, a paliwo z baku ubywa w tempie 7 l/100km. Jeżeli Punto ma być używane wyłącznie w cyklu miejskim, nie polecamy turbodiesla 1.3 Multijet – duża turbodziura utrudnia płynne poruszanie się, a filtr cząstek stałych nie toleruje podróżowania na krótkich odcinkach.

Przez osiem lat mechanicy doskonale poznali konstrukcję Punto oraz słabe punkty modelu, których jest relatywnie mało. Baza markowych zamienników jest bogata, a części zamawiane w ASO również nie należą do drogich. Ma to korzystny wpływ na koszty utrzymania Punto po wygaśnięciu okresu gwarancyjnej ochrony.

Przeprowadzony w 2011 roku facelifting nie pozbawił Punto wszystkich oznak starzenia. Miejski Fiat ma jednak wiele niepodważalnych zalet, a po ostatniej korekcie cen stał się bardziej przyjazny dla kieszeni.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Maciek Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .