Zapchany filtr DPF – jak sobie z tym radzić?

Kiedy filtr DPF już nie chce się wypalać w czasie jazdy, auto traci moc, a na desce rozdzielczej nieustannie świeci kontrolka informująca o awarii filtra, to różne rzeczy przychodzą kierowcom do głowy. Jednym z pomysłów jest usunięcie filtra i pozbycie się problemu raz na zawsze. By jednak uniknąć kłopotów z prawem, lepiej wybrać jedno z legalnych rozwiązań. I wcale nie musi to nieść za sobą ogromnych kosztów. 

Proces samoistnego usuwania sadzy z filtra DPF podczas jazdy jest jednym z nieodłączonych elementów pracy komputera zarządzającego silnikiem. Kiedy system wykryje napełnienie filtra sadzą, podejmuje próbę jej wypalenia w odpowiednich warunkach. Jednym z czynników niezbędnych do przeprowadzenia tego procesu jest odpowiednia temperatura silnika. Innym jest określony poziom obrotów, jeszcze innym obciążenie jednostki napędowej. Kiedy warunki będą odpowiednie, z reguły podawana jest większa niż zwykle dawka paliwa, która nie zostaje spalona w cylindrze, lecz ulega zapłonowi w filtrze. To dlatego mówimy dosłownie o wypalaniu sadzy.

Jeśli jeden z wymaganych parametrów się zmieni na tyle, że odbiega od wymaganego minimum, proces ten zostaje przerwany. Wypalanie sadzy może trwać nawet kilka minut, a więc niekiedy nie udaje się go przeprowadzić w warunkach miejskich, a nawet na zwykłej drodze krajowej. Idealnie byłoby jechać ze stałą prędkością na autostradzie. Na szczęście, w najnowszych autach proces wypalania sadzy wymaga coraz mniej restrykcyjnych warunków i może się to odbywać nawet na postoju czy podczas jazdy ze zmienną prędkością. Kluczowym czynnikiem jest wówczas jedynie temperatura silnika, która nie może być zbyt niska. Jeśli układ chłodzenia działa prawidłowo, to wszystko przebiegnie pomyślnie.

Co się dzieje, kiedy sadzy nie da się wypalić?

Przychodzi taki czas, kiedy filtr DPF z różnych powodów zostaje tak napełniony sadzą, że proces wypalania jej podczas normalnej eksploatacji nie przynosi efektów. Wówczas na desce rozdzielczej na stałe świeci się kontrolka ostrzegająca o tzw. awarii filtra. Silnik może tracić moc, a nawet przejść w tryb awaryjny. Co gorsza, wielokrotne próby wypalenia sadzy mogą skutkować dużą ilością oleju napędowego w oleju smarującym silnik, a to jest dla niego niebezpieczne. Rozrzedzony olej nie zapewnia takiej ochrony jak normalny. Dlatego szczególnie w autach z silnikiem Diesla i filtrem DPF tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju.

Co można zrobić z zapchanym filtrem DPF?

Jest kilka metod walki z zapchanym filtrem DPF. Oto one, w odpowiedniej do skali problemu kolejności:

Dodano: 3 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .