Skoda Superb II (2008-2014). Poradnik kupującego

Skoda Superb II oferuje mnóstwo miejsca w środku, ale to też wygodny i całkiem niezawodny samochód. Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie?

Skodę Superb ciężko zakwalifikować do jednego segmentu. Cenowo konkuruje z segmentem D, czyli Volkswagenem Passatem, Fordem Mondeo, Mazdą 6 i innymi, ale pod względem rozmiarów zdecydowanie bliżej jej do segmentu E czy nawet F. Taki był zresztą zamysł Skody - pod względem ilości miejsca w środku miała się równać z Mercedesem Klasy S.

Zajmując miejsce na tylnej kanapie Skody Superb II, można odnieść nawet wrażenie, że to się udało. Tego miejsca nie tylko tam nie brakuje, ale możemy wręcz rozprostować nogi jak w limuzynie. Z drugiej jednak strony - miejsca nie ma już tak wiele na szerokość, co w połączeniu z wysokim tunelem centralnym z tyłu utrudnia podróżowanie w 5 osób.

Sporo miejsca oferuje też bagażnik - 565 l w sedanie i 633 l w kombi. Skoda zaskoczyła w tej generacji bardzo ciekawym - technicznie, niekoniecznie wizualnie - projektem tyłu sedana. Klapa bagażnika otwiera się w nim zarówno, jak w liftbacku, czyli razem z oknem, lub jak w sedanie, czyli sam kufer. To, w jaki sposób się otworzy, zależy od tego, którego przycisku na klapie użyjemy.

Sam projekt wnętrza jest dość prosty, ale w bogatszych wersjach wyposażenia przywodzi już na myśl wyższe segmenty. Między zegarami mieliśmy już czarno-biały wielofunkcyjny wyświetlacz, na środku deski znajdowały się stacje multimedialne z dużymi ekranami i nawet można było zamówić Skodę Superb II z trzecią strefą klimatyzacji. Tapicerka skórzana była zdecydowanie bardziej trwała.

Skoda Superb II miała premierę w 2008 roku, a w 2009 pojawiła się też wersja kombi. W 2013 roku samochód przeszedł facelifting, który wprowadził oświetlenie LED i nieco inny kształt grilla. Ciekawą wersją była Combi Outdoor, nawiązująca do Audi Allroad, która miała podwyższone zawieszenie, osłony podwozia i "uterenowioną" stylistykę.

Podsumowując - Skoa Superb II to duży i bardzo komfortowy samochód, który sprawdza się w długich trasach.

Skoda Superb II - silniki

Skoda Superb II korzystała głównie z silników 4-cylindrowych, choć była oferowana też z silnikiem V6 3,6 l, skrzynią DSG i napędem 4x4. Dzisiaj jest jednak rzadko spotykana.

Silniki benzynowe:

Silniki Diesla:

Wśród silników benzynowych większą popularnością cieszyły się mniejsze jednostki - 1.4 TSI i 1.8 TSI. Ten pierwszy jest oszczędny, ale raczej dla spokojnych kierowców. Drugi oferuje już przyzwoitą dynamikę. Początkowo samochód sprzedawano z silnikiem 1.9 TDI, ale później zastąpił go 1.6 TDI o tej samej mocy. Diesle o pojemności 2 l również cieszyły się popularnością i dobrze pasowały do długodystansowego charakteru samochodu.

Najlepszymi silnikami w Skodzie Superb II były 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM, 2.0 TSI o mocy 200 KM, wszystkie produkowane po 2011 roku. Dobrą jednostką jest też 3.6 V6, które pasuje do charakteru samochodu, ale w mieście spala dużo benzyny. 6,5 sekundy do 100 km/h mówi jednak samo za siebie.

Skoda Superb II - raporty spalania

Na AutoCentrum znajdziecie ponad 290 raportów zużycia paliwa drugiej generacji Skody Superb. Bardzo dobrze wygląda średnie zużycie paliwa w dieslach - od 5,5 do 6,5 l/100 km. Absolutnie najpopularniejszym dieslem - o czym świadczy liczba raportów spalania w bazie - jest 2.0 TDI 170 KM.

Silniki benzynowe, długoterminowo, również nie zużywają paliwa ponad miarę. Najbardziej oszczędne jest 1.4 TSI - 7,6 l/100 km, a najbardziej paliwożerne 3.6 FSI - 11,1 l/100 km.

Pełne raporty znajdziecie w odpowiednim dziale.

Skoda Superb II - typowe usterki

Widząc oznaczenia 1.4 TSI i 1.8 TSI, niektórzy mogą się wystraszyć - a to z uwagi na krążące opinie o dużej awaryjności tych jednostek. Warto jednak pamiętać, że choć 1.4 TSI miało początkowo problemy z łańcuchowym układem rozrządu, to jednak później wprowadzono do produkcji zmodernizowaną jednostkę oznaczoną kodem EA211. To kompletnie inne silniki. Nowszy miał już rozrząd na pasku i był pozbawiony większości wad poprzednika (EA111).

1.8 TSI nie wzbudza z kolei zaufania ze względu na nadmierny pobór oleju. To z reguły największy grzech tego silnika i skutecznie odstraszający od zakupu. Po 2011 roku 1.8 TSI został radykalnie poprawiony, ale nadal lepiej uważać na ten silnik.

W 1.6 TDI występowały problemy z układem wtryskowym, ale jednostka ta nie miała żadnych poważniejszych problemów. Wszystkie nowsze diesle były wyposażone w filtry DPF, więc - jeśli często robimy krótkie trasy - lepiej może sprawdzić się 1.9 TDI z początku produkcji. Tam DPF-u nie ma.

Silnik 3.2 V6 jest raczej bezproblemowy, ale dobrze regularnie sprawdzać stan rozrządu realizowanego łańcuchem.

W wersjach 4x4 napęd realizowany jest przez sprzęgło Haldex, ale jego nie należy się obawiać. Dobrze jednak przyjrzeć się skrzyni DSG - wszelkie oznaki niezbyt płynnej pracy mogą oznaczać wysokie koszty. Pierwsze problemy w tych skrzyniach pojawiają się z reguły po ok. 150-200 tys. km i wymagają już napraw sięgających nawet kilku tysięcy złotych. Warto wziąć to pod uwagę w czasie ustalania budżetu.

W superbach z dużym momentem obrotowym półosie zużywają się szybciej. Zawieszenie jest trwałe, ale w kombi, które były często obciążane, tylne sprężyny i amortyzatory zużyją się szybciej. Przy oględzinach możemy spojrzeć, czy nadwozie trzyma poziom oraz czy bagażnik nie nosi śladów użytkowania, które wskazywałyby na intensywną eksploatację kombi.

Dość typową przypadłością Skody Superb II jest zużycie siłowników klapy bagażnika w liftbacku. Nietypowy mechanizm otwierania jest po prostu ciężki. Przeciera się też wiązka elektryczna. Samochody po zderzeniu tylnym wymagają specjalnej troski - naprawa powinna obejmować wymianę całej klapy na nową. W przeciwnym wypadku mechanizm może nie działać dobrze i pojawi się problem ze spasowaniem elementów.

Samo nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, w przeciwieństwie do chromowanych elementów karoserii. W samochodach z szyberdachem należy regularnie czyścić kanał odprowadzający wodę - inaczej woda wlewa się do kabiny. Elektryka samochodu stoi jednak na wysokim poziomie i raczej się nie psuje - może poza samym mechanizmem wycieraczek.

Skoda Superb II - raporty awaryjności

W raportach awaryjności TUV, Skoda Superb II wypada raczej przeciętnie - 4- lub 5-letnie modele przyjeżdżały na okresowe badania z 9,7 proc. poważnych usterek, przez co uplasowały się na 65. miejscu w raporcie obejmującym 124 modele samochodów.

Z kolei w rankingu Dekra z 2017 roku 90 proc. Superbów drugiej generacji było pozbawionych usterek. 3 proc. samochodów miało drobne usterki, a 6 proc. - poważne usterki. Przedstawione dane dotyczą aut z przebiegami między 50 a 100 tys. km. Przy przebiegach z przedziału 100-150 tys. km Skoda Superb II staje już na wysokości zadania - 86 proc. samochodów nie ma usterek, 5 proc. ma drobne awarie, a 9 proc. poważne usterki. To wyniki powyżej średniej.

Skoda Superb II - rynek używanych

W serwisie ogłoszeniowym widzimy jedynie około 700 ofert Skody Superb II. Prawie 80 proc. rynku to diesle. Mniej niż 20 sztuk ma silnik 3.6 V6. Ponad połowa samochodów jest wyposażona w nadwozie kombi.

Ceny są bardzo zróżnicowane. Superba można mieć za 15 tys. zł i za 65 tys. zł. Aż 2/3 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż kosztuje mniej niż 40 tys. zł.

Przykładowe oferty:

Czy warto kupić używaną Skodę Superb II?

Nie da się znaleźć samochodu tej klasy, który oferowałby więcej przestrzeni w środku. Skoda Superb II to wygodny i praktyczny samochód.

Najlepiej wybrać wersje wyprodukowane po 2011 roku z mocniejszymi silnikami - wtedy mamy pewność, że silnik będzie nadążał za charakterem samochodu. Ogółem - Skoda Superb II to bardzo sensowny wybór, jeśli szukamy samochodu rodzinnego lub reprezentacyjnego do firmy. Ryzyko kupienia zmęczonego życiem egzemplarza jest relatywnie nieduże.

A co mówią kierowcy? 

Z ocen 214 kierowców, którzy wypowiedzieli się na AutoCentrym, można wyciągnąć średnią 4,39. Aż 86 proc. użytkowników jest zadowolonych z samochodu i kupiłoby go ponownie. Źródłem uciążliwych usterek jest jedynie elektryka. Pozytywnym zaskoczeniem są za to silniki, karoseria, układ przeniesienia napędu i zawieszenie. Poniżej średniej oceniono jedynie wyciszenie i widoczność.

Dodano: 3 lata temu,
autor: Mateusz Raczyński,
zdjęcia: Mateusz Żuchowicz
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .