Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek – poradnik

Turbosprężarka to dziś niemal standardowy element współczesnego silnika benzynowego i od ponad 20 lat absolutnie niezbędny element każdego diesla używanego w samochodzie. Jej awarie nie są już czymś egzotycznym, a regeneracja to podstawa większości napraw. Jednak dla wielu osób turbosprężarka wciąż kryje sporo tajemnic. Warto jednak wiedzieć nieco na temat awarii turbosprężarek. Co może być ich przyczyną? Lepiej mieć świadomość ewentualnych problemów i im zapobiegać, niż dowiedzieć się o nich już po fakcie, gdy konieczna będzie kosztowna naprawa.

Aby z grubsza przybliżyć temat przyczyn awarii i zużycia turbosprężarek, podzieliłem go dla czytelności na kilka podstawowych kategorii.

Problemy ze smarowaniem

Turbosprężarka jest wbrew pozorom bardzo prostym urządzeniem, składającym się z niewielkiej liczby części, które wykonują ruch obrotowy. Co do zasady jedynie łożyska i ich powierzchnie robocze mają prawo się zużyć. W praktyce bywa z tym różnie, ale faktem jest, że najczęstszą przyczyną zużycia lub awarii jest problem ze smarowaniem. I ten problem dotyczy kilku zasadniczych kwestii.

Wycieki oleju z turbosprężarki

To właściwie nie tyle przyczyna awarii turbosprężarki, co symptom świadczący o innym problemie, jednak do warsztatów trafiają samochody z zabrudzoną olejem turbosprężarką, więc można i ten symptom potraktować jako rodzaj awarii. Skąd się to bierze?

Nieprawidłowy tuning

Tuning i chiptuning samochodów z turbodoładowaniem jest bardzo prostym i tanim sposobem zwiększenia mocy silnika. Niestety, nierzadko doprowadza to do nadmiernego obciążenia turbosprężarki, jeśli zaingeruje się w ciśnienie doładowania. Często sprężarki są fabrycznie dobrane dokładnie do parametrów, jakie ma generować dany silnik, a zmiana ciśnienia doładowania bez negatywnych konsekwencji musi zostać poprzedzona modyfikacją doładowania. Oto najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarki będące wynikiem tuningu:

Przekroczenie prędkości obrotowej

Turbosprężarka nie zawsze musi przekroczyć prędkość obrotową w wyniku ingerencji zewnętrznej (tuningu), ale niekiedy dzieje się to samoistnie w wyniku zużycia lub awarii innych elementów. Poniżej najczęstsze przyczyny.

Sterowanie zmienną geometrią

Obecnie niemal każda turbosprężarka ze zmienną geometrią jest sterowania elektronicznie. Dawniej stosowano układ pneumatyczny, który był bardziej niezawodny. Nieprawidłowe sterowanie może doprowadzić m.in. do wzrostu lub spadku prędkości obrotowej wirnika, ale także spadku mocy silnika. Nadmierna prędkość może doprowadzić do wzrostu ciśnienia doładowania. Poniżej najczęstsze przyczyny awarii z zakresu sterowania turbosprężarką.

Dodano: 3 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .