Dlaczego wtryskiwacze Common Rail się psują? [poradnik]

Uszkodzenie wtryskiwaczy współczesnych silników Diesla z wtryskiem Common Rail to nierzadko jedna z najdroższych potencjalnie usterek, jaka może mieć miejsce. O ile niektóre starsze wtryskiwacze sprzed 2010 r. jeszcze dało się dość tanio regenerować, o tyle z nowocześniejszymi jest już problem. Jeden tylko wtryskiwacz może kosztować 2000-3000 zł, a jeśli jeden został uszkodzony, to istnieje spore ryzyko, że pozostałe też trzeba będzie niebawem wymienić. Co wpływa na uszkodzenie wtryskiwaczy diesli i jak się przed tym uchronić?

Wtryskiwacze Common Rail są bardzo trwałe, wbrew temu, co często słyszymy i czytamy. Ponad 90 proc. przypadków ich uszkodzenia to nie wada fabryczna silnika czy samych wtryskiwaczy, a nawet nie zużycie części, lecz wynik eksploatacji, na którą częściowo wpływ na sam kierowca, a częściowo serwis zajmujący się samochodem. Niezwykle ważne jest pilnowanie tego, co wtryskiwacz dostaje z układu paliwowego.

Zanieczyszczenie paliwem

Częstą przyczyną awarii wtryskiwaczy Common Rail jest zanieczyszczenie nadmiarem wody w paliwie, które było niewłaściwie magazynowane lub dolewano do niego niepożądanych substancji. Woda nie tylko działa korozyjnie, ale też wpływa negatywnie na smarowanie elementów ruchomych wewnątrz wtryskiwacza. Efekt to nie tylko zniszczone wtryskiwacze, ale też np. pompa paliwa.

Zanieczyszczenie opiłkami i osadami

I tu przechodzimy dalej, czyli do zanieczyszczeń wtryskiwaczy niepożądanymi cząsteczkami, będącymi wynikiem zacierania się pompy paliwa. Jest to bardzo częsta awaria w starszych, by nie powiedzieć pierwszych dieslach Common Rail, ale też w nowoczesnych, w których dokonano już naprawy, ale tylko połowicznej. Trzeba pamiętać, że jeśli zatarła się pompa paliwa, to praktycznie cały układ paliwowy jest do wymiany – od zbiornika do szyny Common Rail. Jeśli zostanie wymieniona tylko pompa, to prędzej czy później zanieczyszczenia zalegające w układzie paliwowym znów będą siały spustoszenie. Kto tak naprawia układ wtryskowy? Prawie nikt. 

Ważne jest też dbanie o filtr paliwa. Długo niewymieniany będzie gromadził już tyle zanieczyszczeń, że niektóre przedostaną się poza filtr. Warto wymieniać filtr paliwa w dieslu, niezależnie od przebiegu, raz w roku.

Trzeba wiedzieć, że niespalone paliwo, które po wyłączeniu silnika pozostało wewnątrz wtryskiwacza, tworzy osady węglowe w wyniku wysokiej temperatury, tzw. koksowanie. Osady te gromadzą się wokół najdelikatniejszych elementów wtryskiwacza i blokują ich pracę, przez co paliwo może być nieprawidłowo rozpylane. Dlatego wbrew pozorom czyszczenie wtryskiwaczy niekiedy pomaga i nie jest to żadne oszustwo, lecz tańsza metoda ich naprawy. Nie zawsze jest jednak skuteczna.

Co można zrobić dla wtryskiwaczy?

 

Dodano: 2 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .