Jeździsz autostradą? Nowy system i nawet 500 zł mandatu już od 1 grudnia

1 lipca system poboru opłat na autostradach viaTOLL zastąpił eTOLL. Chociaż wydaje się, że temat dotyczy tylko użytkowników samochodów powyżej 3,5 tony DMC, już niedługo dotknie też kierowców osobówek.

Kierowca samochodu osobowego z nowego systemu może skorzystać przede wszystkim po to, żeby zaoszczędzić kilkanaście minut w korkach do bramek. Skrajne prawe pasy na bramkach służą teraz wyłącznie do przejazdów z systemem eTOLL, nie ma na nich manualnego poboru opłat i dzięki temu samochody przejeżdżają znacznie sprawniej.

Na razie system daje najwięcej korzyści na odcinkach A2 (Konin — Stryków) i A4 (Wrocław — Sośnica).

Aby korzystać z systemu eTOLL, trzeba zainstalować aplikację na telefon, mieć lokalizator w pojeździe (ZSL) lub urządzenie pokładowe (OBU) z nowym systemem. Kierowca może zdecydować, które rozwiązanie jest dla niego najwygodniejsze.

W przeciwieństwie do kierowców osobówek, kierowcy aut powyżej 3,5 t są już zobligowani do korzystania z systemu eTOLL.

Od 1 grudnia znikną bramki

Na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA zniknie manualny pobór opłat – na bramkach nie spotkamy nikogo w okienku. Żeby przejechać przez autostradę, kierowcy będą musieli skorzystać z wcześniej wymienionych rozwiązań, ewentualnie kupić bilet online lub papierowy na MOP-ach.

Do okazjonalnej jazdy najwygodniejsza może być aplikacja, ale wiele osób zwraca uwagę na niezbyt intuicyjną obsługę i podawanie dość dużej ilości danych. Ci, którzy będą dbać o prywatność, raczej wybiorą bilety. Przez to kolejki mogą się jednak przenieść na MOP-y, a niektórzy zapominalscy mogą tworzyć zatory, próbując kupić bilet online przed początkiem płatnego odcinka.

Do 500 zł kary

Jazda bez biletu, aplikacji lub odpowiedniego urządzenia będzie skutkowała karą wysokości 500 zł. Krajowa Administracja Skarbowa zakupiła już 102 samochody wyposażone w kamery do odczytywania numerów rejestracyjnych poruszających się po autostradzie. Szansa na dostanie mandatu jest więc spora – wystarczy minąć taki samochód. 

Bilet należy kupić przed wjazdem na płatny odcinek i musi mieć ważność wynoszącą 48 godzin od daty i godziny na bilecie. Gdzie je nabyć? Według uzasadnienia Ministerstwa Finansów, bilety będziemy kupować przez e-Urząd Ministerstwa Finansów, aplikację mobilną SPOE KAS, na stacjach paliw i w automatach, które mają zostać postawione na MOP-ach. Mamy mieć też możliwość zakupu w aplikacjach mobilnych banków, które wprowadzą bilety autostradowe do oferty i u operatorów kart flotowych. Cena biletu będzie taka sama, niezależnie od sposobu kupna.

Kupując bilet, trzeba będzie podać numer rejestracyjny, określić odcinek, który zamierzamy przejechać i datę i godzinę, od której powinien działać bilet. Bilety nie będą kasowane, bo dane podane przy zakupie mają być na bieżąco przekazywane do bazy danych KAS.

W początkowym okresie będzie łagodniej

Na wniosek Adama Abramowicza, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Krajowa Administracja Skarbowa zgodziła się nie karać przewoźników w początkowym okresie działania eToll. 

Choć kontrole są prowadzone przez GITD i Służbę Celno-Skarbową, to pełnią jeszcze funkcję prewencyjną. Za przejazd bez opłaty przewoźnicy mają jeszcze dostawać pouczenia, aby dostosować się do zmian. Okres "przejściowy" został tym samym nieco wydłużony.

Dodano: 2 lata temu,
autor: Mateusz Raczyński,
zdjęcia: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .