31.12.1953 | Powstaje przedprototyp Syreny

W listopadzie 1951 roku rozpoczęto produkcję Warszawy, pierwszego powojennego samochodu. Był to duży, drogi pojazd, który nie miał za zadanie zmotoryzować przeciętnego Kowalskiego. Na szczeblu rządowym szybko zauważono potrzebę opracowania mniejszej konstrukcji, zasilanej niewielkim silnikiem benzynowym, którym mogliby jeździć naukowcy, dziennikarze czy przodownicy pracy.

Tak, w 1953 roku, rozpoczęto prace nad Syreną, której głównym założeniem było wykorzystanie jak największej ilości elementów z Warszawy: koła, tarcze hamulcowe, amortyzatory, układ kierowniczy, elementy wykończenia wnętrza czy reflektory.

Ustalono również, że samochód powinien mieć przedni napęd, dwusuwowy silnik, spory bagażnik i mieścić od 4 do 5 osób. Początkowo zakładano zbudowanie samochodu na drewnianym szkielecie, na który nałożono płyty z dermatoidu. Tak powstało kilka pierwszych przedprototypów, z których pierwszy był gotowy 31 grudnia 1953 roku.

W kolejnym roku kontynuowano rozwój projektu. Ostatecznie zdecydowano się na blaszane nadwozie. W 1956 roku przygotowano już pełną dokumentację produkcyjną, a w 1957 roku zmontowano pierwsze sto samochodów. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1958 roku i trwała do czerwca 1983 roku.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .