Opony sportowe – modele, osiągi, rozmiary

  Opony sportowe zostały zaprojektowane w taki sposób, by dać wymagającemu kierowcy jak największą przyjemność z jazdy niezależnie od warunków panujących na drodze. Dzięki unikalnym wzorom bieżnika, specjalnym cechom konstrukcyjnym i mieszankom gum zastosowanych w produkcji zapewniają one autu większą precyzję, responsywność i przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Co jeszcze warto wiedzieć na temat opon sportowych?  

Obserwując trendy panujące wśród europejskich kierowców, nie da się nie zauważyć, że coraz częściej poszukują oni mocnych wrażeń na szosie. Ma być szybko, intensywnie, a przy tym komfortowo i bezpiecznie. Opony to jeden z najważniejszych elementów tej układanki – to one odpowiedzialne są za bezpośredni kontakt pojazdu z nawierzchnią. Ogumienie odpowiada za zachowanie samochodu na szosie, a także jego dynamikę w każdych, nawet najtrudniejszych warunkach. Źle dobrane opony to nie tylko gwarancja kiepskiej jazdy, ale przede wszystkim ryzyko groźnego wypadku.

 

Opony sportowe, czyli jakie?

Opony sportowe to produkt szczególny w swojej kategorii. Poza tradycyjnym zestawem cech przynależnych ogumieniu powinny one cechować się nadzwyczajną przyczepnością. Jest to warunek konieczny, by samochód mógł z powodzeniem pokonywać duże odległości, doskonale trzymając się podłoża. Dobra przyczepność minimalizuje dokuczliwe drgania, które zwykle negatywnie wpływają na przyjemność płynącą z jazdy. Kolejną ważną cechą opon sportowych są również ich nadzwyczajne właściwości w chwili hamowania. Kierowca sportowego lub usportowionego samochodu musi się czuć pewnie – bez obaw, że ogumienie nie zareaguje odpowiednio na manewr.

Opony sportowe to również takie, które wspaniale trzymają się nawierzchni podczas pokonywania zakrętów i zwiększają możliwości wykonywania gwałtownych manewrów.

 

Charakterystyka opon sportowych – osiągi i rozmiary

Opony sportowe różnią się od zwykłych opon takimi parametrami, jak m.in. podwyższony współczynnik twardości, większa szerokość ogumienia i stosunkowo mały profil opony.

Zwiększona twardość opony, czy jak kto woli – sztywność, to podstawowa cecha decydująca o stabilności pojazdu na zakrętach, responsywności układu jezdnego i możliwości wykonywania gwałtownych zwrotów. Wzrost twardości ogumienia równoznaczny jest ze zwiększeniem dynamiki jazdy bez uszczerbku na bezpieczeństwie. Dzięki tej cesze kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem podczas szybkiej jazdy. Potrzeba większej przyczepności w różnych warunkach atmosferycznych to również powód, dla którego opony sportowe są zauważalnie szersze od tych klasycznych.

Popularne modele opon sportowych

Wśród najpopularniejszych modeli opon sportowych na czoło wysuwają się: opony slick, semi-slick oraz opony szutrowo-żwirowe. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich. 

Opony slick

Opony typu slick znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim na torach wyścigowych, a zatem w żadnym wypadku nie powinno się ich używać na konwencjonalnych drogach. Dzięki zupełnie gładkiemu bieżnikowi zapewniają one świetną przyczepność, jednak wyłącznie na suchej nawierzchni. Oznacza to, że jazda w czasie deszczu byłaby skrajnie niebezpieczna. Brak rowków w oponach slick powoduje akwaplanację (aquaplaning), czyli utratę przyczepności podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Konsekwencją jest utrata kontroli nad samochodem.

Oto kilka przykładowych modeli opon slick:

Dla kierowców pragnących przenieść sportowy klimat poza tor wyścigowy stworzono opony typu semi-slick. Od opon typu slick różnią się one przede wszystkim obecnością rowków, które zapewniają im przyczepność na śliskich i mokrych powierzchniach oraz zapobiegają akwaplanacji. Trzeba jednak wiedzieć, że nadal nie jest to taka sama przyczepność, jaką gwarantują opony tradycyjne. Mimo to opony semi-slick mają pełną homologację upoważniającą do poruszania się po drogach.

Przykładowe modele opon semi-slick to m.in.:

Opony szutrowo-żwirowe

Opony szutrowo-żwirowe montowane są najczęściej w samochodach biorących udział w rajdach typu WRC (World Rally Championship). Oznacza to, że świetnie radzą sobie na wielu rodzajach nawierzchni, są wytrzymałe i zapewniają bezpieczeństwo. Należy jednak pamiętać, że nie ma w pełni uniwersalnego modelu opon szutrowo-żwirowych. Dzielą się one na modele przeznaczone do poruszania się po nawierzchniach suchych, mokrych oraz utwardzonych lub nieutwardzonych. Jak na rajdowe ogumienie przystało, opony szutrowo-żwirowe mają głęboki bieżnik, który zapewnia im doskonałą przyczepność niezależnie od twardości nawierzchni. Są to opony typowo sportowe, zaprojektowane z myślą o trudnych warunkach, zatem zdecydowanie nie sprawdzają się na asfalcie.

Poznaj opony Continental SportContact™

Trudno rozmawiać o oponach sportowych, nie wspominając o marce Continental. Modele z serii SportContact™ 5, 6 oraz 7 to klasa sama w sobie, której warto poświęcić trochę więcej miejsca.

 

Continental SportContact™ 6

Zwycięzca testu 2020 – „Test opon letnich 2020” niemieckiego magazynu SportAuto ceniony jest za precyzyjne zachowanie kierownicy, krótką drogę hamowania, dynamiczne i sportowe prowadzenie, stabilną siłę boczną na mokrej drodze i bezpieczeństwo w aquaplaningu.

Użyty w oponach składnik Micro Flexibility Compound gwarantuje bardzo dobre połączenie opony z nawierzchnią. Dzięki temu przyspieszenie jest lepsze, a droga hamowania krótsza – niezależnie od temperatur i stopnia suchości nawierzchni.

Opony SportContact™ 6 dostępne są w rozmiarach od 18 do 24 cali.

Opony SportContact™ 7

SportContact™ 7 to kolejny rozdział w dziedzinie sportowego ogumienia. Zaprojektowano je tak, by kierowca czuł się pewnie i komfortowo podczas prowadzenia w każdych warunkach.

W nowym modelu sportowych opon Continental zastosowano połączenie miękkiej mieszanki BlackChili z rewolucyjnym blokowym wzorem bieżnika. Mieszanka ta ma gwarantować oszałamiające osiągi sportowe oraz niesamowite wrażenia.

Konstrukcja opon SportContact™ 7 dostosowana jest do rozmiaru i wagi auta, co sprawia, że emocje i bezpieczeństwo są jeszcze większe.

Model SportContact™ 7 dostępny jest w rozmiarach od 18 do 23 cali.

 

Dodano: ponad rok temu,
autor: Informacja Prasowa
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .