SKYACTIV - czyli Mazda3 i silniki w nowym wydaniu
Mazda3 - samochód dla kierowcy. Co do tego nie ma wątpliwości, świadczy o tym szereg jej cech, ale też cała filozofia stojąca za tym projektem zwana SKYACTIV. Niemal każdy podzespół został stworzony tak, by można było się nim pochwalić i opowiadać o przewadze w tym zakresie nad konkurencją.
Stylistyka Mazdy3 to jedna z jej zalet. Samochód wygląda ciekawie z każdej strony. Esteci docenią bogactwo szczegółów, jak choćby przedni pas z grillem harmonijnie połączonym z drapieżnymi, choć nie agresywnie narysowanymi lampami reflektorów, zaś miłośnicy aut sportowych zwrócą uwagę na długą maskę silnika i korespondujący z nią krótki zwis tylny. To wszystko sprawia, że miło zawiesić oko na przemykającej obok Maździe3.
Wnętrze także jest przyjemne dla oka. Styliści Mazdy postawili na minimalizm, przestrzeń przed kierowcą jest lekka optycznie, ale wykonana solidnie z użyciem materiałów wysokiej jakości. Całość podporządkowana jest kierowcy, dla którego najważniejsza jest kierownica i znajdujące się przed nim wskaźniki. W najmocniejszej wersji króluje wśród nich obrotomierz, reszta mu jedynie asystuje. To wyraźny znak, że Mazda3 nie jest jedynie autem do przemieszczania się z punktu A do punktu B, ale potrafi zachęcić do jazdy rekreacyjnej.
Własności jezdne są dużą zaletą "trójki". Im bardziej kręta droga, tym większą radość Mazda potrafi dostarczyć kierowcy. Auto zaprojektowano tak, by odczuwał je wieloma zmysłami. Zwinność Mazda3 zawdzięcza zastosowanej technologii SKYACTIV. Nadwozie jest sztywniejsze dla większej precyzji prowadzenia oraz zapewnia niższą masę własną, co przekłada się na lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa.
Zawieszenie zaprojektowano pod kątem precyzji prowadzenia. Jest ono w pełni niezależne i czyni z kompaktowej Mazdy jedno z najlepiej prowadzących się aut w klasie. Podobnie jest z układem kierowniczym dającym wyraźne sygnały z przednich kół. Zmiana biegów jest wyjątkowo precyzyjna, dając poczucie jazdy autem sportowym, lecz nie wymagającym od kierowcy żadnych poświęceń. W sumie podwozie tworzy jedną całość stworzoną zgodnie z filozofią Jinba Ittai, czyli znanej z japońskiej tradycji sztuki wojennej, jedności jeźdźca z jego koniem.
SKYACTIV to technologia, która dotyczy także jednostek napędowych. Silniki benzynowe pozbawione są doładowania, a mimo to potrafią spełnić obowiązujące normy emisji spalin (Euro 6), ale też zadowolić się niewielkimi ilościami paliwa. Dla zwiększenia wydajności układu napędowego zastosowano wydajną technologię odzyskiwania energii i-ELOOP wykorzystującą lekki kondensator do szybkiego magazynowania energii elektrycznej. Nawet technologia i-stop podporządkowana jest kierowcy, ponowne uruchomienie silnika jest rekordowo krótkie i trwa zaledwie 0,35 sekundy.
Decydując się na zakup Mazdy3, mamy do wyboru trzy benzynowe jednostki napędowe. Podstawowy silnik ma pojemność 1,5 l i osiąga 100 KM. To optymalny wybór dla kierowców ceniących ekonomię jazdy. Chcąc połączyć niskie spalanie z odpowiednią dynamiką, należy zdecydować się na silnik o pojemności 2,0 litra oferowany w dwóch wariantach mocy: 120 i 165 KM. Pierwszy dostępny jest także z automatyczną przekładnią. Jej wybór nie oznacza wcale kompromisu, bowiem inżynierowie Mazdy wyposażyli ją w tryb Sport, przez co ona także pozwala na dynamiczną jazdę.
Mazda3 może być wyposażona w większość najnowszych zdobyczy techniki z zakresu bezpieczeństwa. Są wśród nich takie rozwiązania jak inteligentny tempomat (MRCC), układ wspomagający awaryjne hamowanie (SBS), adaptacyjne przednie światła (AFS), automatyczne światła drogowe (HBC), asystent utrzymania pasa ruchu (LDWS), czy radarowy układ monitorowania przestrzeni z tyłu pojazdu (RVM). Jeszcze więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie producenta - filozofiamazdy.pl
Dla kogo jest nowa Mazda3? Zadowoleni z niej będą kierowcy poszukujący oszczędnego auta kompaktowego z silnikiem benzynowym, dynamicznego auta rodzinnego, czy zgrabnego i nowoczesnego „japończyka” doskonale odnajdującego się w warunkach miejskich.