Opony z nowymi etykietami UE. Będzie więcej informacji o zimowych parametrach
Opony sprzedawane na europejskim rynku otrzymają nową etykietę UE, która poza dotychczasowymi informacjami będzie zawierać także dane dotyczące bezpieczeństwa podczas jazdy w zimowych warunkach oraz kwestie ekologiczne.
Obowiązujące wciąż jeszcze przepisy wymagają umieszczenia na oponach aut osobowych i pojazdów dostawczych naklejki z informacjami o przyczepności opony na mokrej nawierzchni, poziomie hałasu toczenia oraz wpływie opony na zużycie paliwa. Takie wymogi nie obowiązują natomiast w przypadku opon do pojazdów ciężarowych, jednak informacje na temat parametrów muszą być dostępne.
Ponieważ jednak w wielu krajach europejskich kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy zimą ma przyczepność opony na mokrej nawierzchni i śniegu, a nawet przyczepność na lodzie, Unia Europejska ustaliła właśnie nowy wzór etykiet.
Na nowej etykiecie pojawią się także informacje dotyczące przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni, dzięki czemu kierowca będzie miał ułatwiony wybór w przypadku zimowego ogumienia.
– Do tej pory najbardziej palącym problemem było to, że nie wszystkie opony sprzedawane jako zimowe nadawały się do zastosowania we wszystkich krajach – zimowa aura wygląda w nich przecież różnie. Opony dostosowane do zim w Europie Środkowej całkowicie różnią się od tych, jakie sprawdzają się zimą na drogach krajów nordyckich. Dobra przyczepność na nawierzchni mokrej i oblodzonej to parametry, które wzajemnie się wykluczają. W rezultacie – jeśli na etykiecie opony brakuje odpowiedniej informacji – konsument może wybrać niewłaściwy produkt” – tłumaczy Jarmo Sunnari, manager ds. standardów, regulacji i zgód w Nokian Tyres.
Oznakowanie przyczepności na lodzie początkowo pojawi się tylko na oponach do samochodów osobowych. Z kolei informacja o przyczepności na śniegu będzie umieszczona także na oponach do minivanów, lekkich aut dostawczych, ciężarowych i autobusów. Oznakowanie odpowiada międzynarodowym standardom i regulacjom. Parametry dotyczące przyczepności na lodzie przechodzą właśnie proces standaryzacji według ISO, a przyczepność na śniegu podlega regulacjom Europejskiej Komisji Gospodarczej.
Nowe przepisy nie wejdą jednak w życie przed nadchodzącą zimą, a dopiero od 1 maja 2021 r.