Mitsubishi Outlander jako przydomowa elektrownia
Elektryfikacja branży motoryzacyjnej ma sprawić, że nasze środowisko będzie znacznie czystsze. Jednak nie zostanie to osiągnięte wyłącznie poprzez ograniczenie emisji trujących zanieczyszczeń aut z silnikami spalinowymi. Mitsubishi razem z firmami Hitachi oraz Engie pracują np. nad wykorzystaniem pojazdów elektrycznych jako źródła przechowywania baterii dla budynków.
Trzy wspomniane firmy uruchomiły w Holandii pionierski projekt rozwoju neutralnych energetycznie budynków biurowych z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych do przechowywania energii. W ramach pokazu konsorcjum połączyło Mitsubishi Outlandera PHEV z biurowcem Engie w Zaandam za pomocą innowacyjnej stacji ładowania V2X.
Stacja ta, będąca dziełem firmy Hitachi, jest pierwszym tego typu urządzeniem, które może nie tylko ładować samochód elektryczny, ale również odprowadzać energię z powrotem do budynku lub sieci energetycznej, z uwzględnieniem różnych wartości mocy. Co więcej, istnieje możliwość podłączenia paneli słonecznych bezpośrednio do stacji ładowania, co pozwala na znacznie wydajniejsze zasilanie budynków.
Innowacyjna stacja ładowania pojazdów (V2B) jest podłączona do źródła zasilania w budynku i kiedy budynek generuje więcej energii niż potrzebuje, nadmiar jest przechowywany w akumulatorze samochodu elektrycznego. Kiedy jest to konieczne, energia może być odprowadzana z powrotem do sieci. Akumulator samochodowy pełni zatem funkcję zarówno źródła energii, jak i zasilania awaryjnego.
W kolejnym etapie projektu firmy zamierzają przetestować, w jaki sposób pojazdy elektryczne, energia odnawialna i systemy zarządzania energią w budynkach mogą ze sobą współpracować. Ma to doprowadzić do rozwoju inteligentnych i wydajniejszych mikrosystemów, które będą mogły wchodzić w interakcje z systemami zarządzania energią budynku (BEMS).