Lexus dołączył do elektrycznego grona. Na początek UX 300e.
Podczas wystawy samochodowej w Guangzhou Lexus zaprezentował swój pierwszy seryjny model z napędem wyłącznie elektrycznym. Lexus UX 300e wejdzie do sprzedaży w Chinach i Europie w 2020 roku, a na początku 2021 r. trafi na rynek japoński.
Lexus, podobnie zresztą jak i Toyota, do tej pory stawiał głównie na napęd hybrydowy, ale jak widać potrzeba rynku sprawiła, że podczas tegorocznej wystawy Tokio Motor Show ogłoszony został globalny program elektryfikacji marki Lexus Electrified.
Pierwszy produkcyjny modelem opracowany pod znakiem Lexus Electrified powstał na bazie crossovera UX. Projektanci nie mieli przy tej okazji zbyt wiele do roboty, gdyż stylistyka elektrycznego UX-a została uzupełniona jedynie o specjalnie zaprojektowane aerodynamiczne koła oraz osłonę podwozia. Umiejscowienie systemu shift-by-wire na konsoli centralnej ma sprawić, że wnętrze będzie proste i jednocześnie funkcjonalne.
Lexus UX 300e napędzany jest silnikiem o mocy 150 kW, tj. 204 KM. Baterie zamontowane zostały pod kabiną pasażerską, obniżając tym samym środek ciężkości auta. Nie wiemy niestety, jaką pojemność mają baterie, ale w pełni naładowane mają pozwolić na pokonanie dystansu ok. 400 km.
Baterie są wyposażone w system zarządzania temperaturą, który pracuje zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach na zewnątrz. Systemy regulujące poziom naładowania mają zapobiegać przeładowaniu oraz rozładowaniu baterii.
Auto zbudowane jest na platformie GA-C, która zapewnia wysoki poziom sztywności dzięki zastosowaniu dodatkowych rozpórek oraz optymalizacji siły tłumiącej amortyzatorów, które zostały dostosowane do zmian związanych z elektryfikacją auta. Jak zapewnia Lexus, elektryczny UX ma jedną z najlepiej wyciszonych kabin w swoim segmencie. Kabina otrzymała dodatkowe wygłuszenia izolujące wnętrze od odgłosów z zewnątrz takich jak wiatr czy szum opon, które byłyby słyszalne po rezygnacji z tradycyjnego silnika i skrzyni biegów.
Za odpowiednie właściwości jezdne dba system Drive Mode Select, który pozwala kontrolować płynność przyspieszenia i zwalniania, w zależności od sytuacji. Za pomocą łopatek przy kierownicy można wybrać jedno z czterech poziomów odzyskiwania energii podczas zwalniania, przy zachowaniu naturalnych odczuć z jazdy.
Naturalnie UX 300e posiada najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny łączności. Specjalna aplikacja na smartfony LexusLink pozwala sprawdzić stan baterii czy zasięg auta, a także poinformuje właściciela, kiedy samochód zostanie naładowany, a nawet pozwoli zaplanować kolejne ładowanie w zależności od tego, kiedy samochód będzie ponownie używany oraz od cen prądu. Aplikacja umożliwia ponadto zdalną kontrolę klimatyzacji.
Pierwszy elektryczny Lexus został wyposażony w specjalnie przystosowany pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+.
Lexus UX 300e wejdzie do sprzedaży w Chinach i Europie już w przyszłym roku, a na początku 2021 r. trafi także na rynek japoński.