Kombi Volkswagena w stylu Gran Turismo
Volkswagen nie zamierza zwalniać tempa w temacie elektryfikacji swojej gamy modelowej i podczas wystawy samochodowej w Los Angeles zaprezentował kolejnego członka rodziny ID. Koncepcyjny ID. Space Vizzion to zapowiedź średniej klasy kombi, choć o niezwykle opływowych kształtach.
Cechą charakterystyczną nowego konceptu Volkswagena jest jego przednia część bez typowej dla modeli z tradycyjnym napędem atrapy chłodnicy, która wyróżnia się licznymi, małymi otworami powietrza umożliwiając odpowiedni przepływ powietrza. Przedostaje się ono przez wąską szczelinę w nadwoziu znajdującą się między reflektorami, a następnie nad bardzo nisko umieszczoną maską jego strumień kieruje się ku tylnej części auta. Powietrze przenika również przez otwory znajdujące się po prawej i lewej stronie przedniego zderzaka.
W efekcie zapewniają one niski współczynnik oporu powietrza, który dla tego modelu wynosi zaledwie 0,24. Tym samym ID. Space Vizzion ma porównywalne właściwości aerodynamiczne do modeli z segmentu Gran Turismo, choć odznacza się także przestronnym wnętrzem, które nie ustępuje specjalnie sporo większym SUV-om. To zasługa płyty podłogowej MEB oraz umieszczenia akumulatora w podłodze auta.
Co ciekawe, wnętrze wykonano z naturalnych surowców, czego najlepszym przykładem jest nowa sztuczna skóra „AppleSkin”, w której zastosowano odpady powstające podczas produkcji soku jabłkowego. We wnętrzu koncepcyjnego modelu zrezygnowano też z chromu, zastępując go lakierem przypominającym ten metal z wyglądu.
We wnętrzu nowością przede wszystkim jest prezentacja wszystkich istotnych informacji na wyświetlaczu head-up, który wykorzystuje technologię rzeczywistości rozszerzonej. Zamiast klasycznej tablicy rozdzielczej zastosowano jedynie niewielki ekran, na którym pojawiają się informacje potrzebne kierowcy do jazdy. Funkcje komfort, internetowej łączności oraz do zarządzania pokładowymi urządzeniami skupiono na 15,6-calowym dotykowym ekranie. Inne istotne dane kierowca odbiera automatycznie i intuicyjnie za pośrednictwem „ID. Light” – interaktywnego pasa świateł umieszczonego pomiędzy słupkami dachowymi A.
Naturalnie, jak każdy członek rodziny ID, model ten ma napęd wyłącznie elektryczny. Akumulator o pojemności 82 kWh umożliwia pokonanie bez zatrzymywania odległości do 590 km (wg WLTP). Dzięki mocy układu napędowego, która wynosi 250 kW, prototypowe kombi Volkswagena jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w ciągu 5,4 s.
Volkswagen ID. Space Vizzion pokazuje jak będzie wyglądać przyszły model oferowany w Europie i na rynkach Ameryki Północnej. Zgodnie z zapowiedziami data jego premiery rynkowej to końcówka 2021 r. To jeszcze sporo czasu na dokonanie nawet dużych zmian, mamy jednak nadzieję, że finalna wersja tego modelu nie będzie zbytnio odbiegać od prototypu.