Jeszcze przed świętami udało się drogowcom oddać do ruchu dwie obwodnice, dzięki którym ruch tranzytowy ominie bezkolizyjnie Górę Kalwarii oraz Bolków. W tym drugim przypadku inwestycja została ukończona cztery miesiące przed terminem.
Licząca 9 km obwodnica Góry Kalwarii pozwoli zaoszczędzić czas kierowcom podróżującym drogami krajowymi nr 79 (5,1 km) i 50 (3,9 km). Wprawdzie do ukończenia są jeszcze prace związane z budową łącznic na węzłach Stadion i Marianki, prace porządkowe oraz remont „starego” przebiegu DK79 i DK50, ale ciąg główny drogi oraz większość obiektów zostały udostępnione. Dopuszczalna prędkość na obwodnicy o parametrach klasy GP (ruch główny przyspieszony) to 100 km/h.
Powstały trzy węzły drogowe: Kąty, Marianki i Stadion. Ponadto wybudowano obiekty inżynierskie, ciągi pieszo-rowerowe, odwodnienie trasy, drogi obsługujące tereny przyległy, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Do czasu zakończenia robót nie będzie możliwości zjazdu z obwodnicy do miasta łącznicami na węzłach Stadion i Marianki. Kierowcy podążający od strony Mińska Mazowieckiego, chcąc dojechać do miasta, tuż za mostem na Wiśle, powinni jechać dotychczasowym przebiegiem DK50, a następnie skręcić w prawo w DK79.
Główną przyczyną przesunięcia terminu zakończenia prac, które miały zostać zakończone w grudniu br., była rezygnacja z wykonywania robót budowlanych przez firmę Planeta. W związku z tym spółka Intercor zobowiązała się do samodzielnego ukończenia kontraktu.
Kontrakt o wartości 313 mln zł dofinansowany został ze środków UE, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, kwotą ok. 254,2 mln zł.
Obwodnica Bolkowa jest ważnym elementem krajowej sieci drogowej, gdyż łączą się tu droga krajowa nr 5, droga krajowa nr 3 oraz droga ekspresowa S3. W ramach zadania powstała obwodnica o długości około 7,8 km, w tym budowa po nowym śladzie o długości ok. 5,7 km. Wykonano również przebudowę i rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 5 o długości ok. 2,1 km, która umożliwia połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 3 na odcinku od węzła Bolków do drogi krajowej nr 3.
W ramach inwestycji powstały także jeden węzeł drogowy, trzy skrzyżowania jednopoziomowe, sześć obiektów inżynierski w ciągu drogi, tj. trzy estakady o łącznej długości ok. 800 metrów, jeden wiadukt drogowy i dwa wiadukty drogowe nad drogą.
Kontraktowy termin przewidywał zakończenie prac w kwietniu 2020 r. Całkowita wartość projektu to 94,9 mln zł, a wartość unijnego dofinansowania wyniosła 66,7 zł.