Noc zamienia się w dzień: bezpieczna jazda po zmroku dzięki innowacyjnym technologiom oświetlenia w samochodach marki Opel
Wskazówki zegara przestawiliśmy kilka dni temu i przeszliśmy na czas zimowy. Dla wielu kierowców oznacza to, że przez najbliższe kilka miesięcy będą pokonywać trasę między domem a pracą jeszcze przed świtem i już po zmroku. Właściciele samochodów marki Opel są jednak do tego dobrze przygotowani dzięki inteligentnym technologiom oświetlenia, które mogą zastąpić tradycyjne reflektory. Nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED® w modelach Insignia i Astra automatycznie dostosowują wiązkę świetlną do sytuacji na drodze i w jej otoczeniu. Noc zamienia się w dzień, a widoczność i bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników drogi znacznie się poprawiają. Firma Opel ma długą tradycję w upowszechnianiu innowacyjnych rozwiązań w zakresie oświetlenia, czego przykładem są też w pełni diodowe reflektory z licznymi funkcjami oferowane w różnych modelach, takich jak Grandland X, Crossland X, Mokka X czy Zafira.
Blask w pełnym tego słowa znaczeniu: matrycowe reflektory IntelliLux LED® w Astrze i Insignii
Przełomowe matrycowe reflektory IntelliLux LED® zostały wprowadzone trzy lata temu w najnowszej generacji Opla Astry. W reflektorach bestsellerowego modelu klasy kompaktowej zastosowano 16 segmentów diodowych (po 8 z każdej strony), które automatycznie i nieustannie dostosowują zasięg i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W razie potrzeby część wiązki wokół pojazdu poprzedzającego lub nadjeżdżającego z przeciwka jest po prostu wygaszana. W ten sposób wyeliminowano oślepianie innych użytkowników drogi, zapewniając jednocześnie najlepszą widoczność. Eksperci szybko zgodzili się, że: „Technologia matrycowych reflektorów Opla stanowi przełom w systemach oświetlenia samochodowego”. Po wszechstronnych testach przeprowadzonych przez jurorów system okazał się tak skuteczny, że w 2015 roku niezależni europejscy dziennikarze motoryzacyjni oceniający pojazdy w plebiscycie AUTOBEST uznali go wręcz za „magiczny”.
Zasada działania systemu jest wyjątkowo prosta: gdy tylko pojazd opuści miasto, reflektory IntelliLux LED® w Astrze lub Insignii automatycznie włączają się i nieustannie dostosowują długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji w ruchu drogowym, takiej jak jazda w obszarze zabudowanym i poza nim, autostrada czy pokonywanie zakrętu lub łuku drogi. Supernowoczesny system oświetlenia dosłownie zamienia noc w dzień — ale tylko dla kierowców i pasażerów, bo nie oślepia innych użytkowników drogi.
Reflektory we wszystkich wersjach obecnej generacji modelu Insignia charakteryzują się istotnie większą skutecznością dzięki podwojeniu (do 32) liczby segmentów LED i zmniejszeniu odstępów między nimi. W rezultacie adaptacyjne matrycowe reflektory IntelliLux LED® generują więcej jaśniejszego światła, a sterowanie jego wiązką jest jeszcze bardziej płynne i precyzyjne.
Aby zwiększyć widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie Opla zaopatrzyli matrycowe reflektory LED IntelliLux® Insignii drugiej generacji w dodatkową funkcję. Intensywność światła generowanego przez wewnętrzne segmenty matrycy rośnie w zależności od kąta skręcania pojazdu, co przekłada się na lepsze doświetlenie zakrętu. Kolejną cechą jest oświetlenie punktowe zintegrowane z reflektorami IntelliLux LED®, dzięki któremu światła drogowe uzyskują zasięg aż do 400 metrów. Kierowca może zatem dostrzec zwierzęta przebiegające drogę z większej odległości niż poprzednio — to szczególnie ważne jesienią, w czasie jazdy poza miastem wczesnym rankiem lub wieczorem.
Wysoki poziom bezpieczeństwa: innowacyjne w pełni diodowe reflektory w Oplach z rodziny X i Zafirze
Wzorcowa technologia oświetlenia jest dostępna nie tylko w Oplach Insignia i Astra, ale także w SUV‑ach z rodziny X oraz w Zafirze. Konstrukcja adaptacyjnych reflektorów LED w modelach Grandland X, Mokka X i Zafira pozwala na zmianę kształtu wiązki światła przy jednoczesnej poprawie funkcjonalności w porównaniu z poprzednio stosowanymi technologiami oświetlenia. Reflektory LED AFL w Oplu Grandlandzie X oferują funkcję asystenta świateł drogowych, automatyczną regulację poziomu wiązki świetlnej, zmienny rozkład światła na drogi miejskie, pozamiejskie i autostrady, a także dynamiczne doświetlanie zakrętów i łuków drogi oraz specjalny tryb pracy świateł na złą pogodę. W pełni diodowe reflektory w Crosslandzie X — z doświetlaniem zakrętów, asystentem świateł drogowych i automatycznym poziomowaniem — wyznaczają trendy w tej klasie pojazdów.