Fabryka samochodów elektrycznych Volkswagena w Zwickau będzie najnowocześniejszą w Europie
To pierwsza na świecie transformacja dużej fabryki z produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do produkcji pojazdów elektrycznych.
Marka Volkswagen kontynuuje elektryczną ofensywę i stopniowo przygotowuje zdolność produkcyjną potrzebną do uzyskania wydajności na poziomie ponad milion samochodów elektrycznych rocznie na całym świecie począwszy od 2025 roku. W Zwickau powstaje obecnie największy i najbardziej wydajny zakład produkcji samochodów elektrycznych w Grupie Volkswagen – w przyszłości z taśm produkcyjnych tutejszej fabryki będzie zjeżdżać do 330.000 aut elektrycznych rocznie, czyli więcej niż w innych zakładach należących do Grupy Volkswagen. Jako pierwszy producent samochodów elektrycznych na świecie na skalę masową, Volkswagen całkowicie przekształca fabrykę, która dotychczas produkowała samochody z silnikami spalinowymi w fabrykę ze świata e-mobilności. Obecnie w Zwickau są produkowane Golf i Golf kombi. Pod koniec 2019 roku, czyli za nieco ponad rok, rozpocznie się tu produkcja modelu ID.1, pierwszego elektrycznego Volkswagena skonstruowanego w oparciu o modułową platformę dla aut elektrycznych (MEB). Gdy w 2021 r. fabryka w Zwickau osiągnie pełnię zdolności produkcyjnej, będzie w niej powstawać sześć modeli elektrycznych trzech marek należących do koncernu.
− Rozpoczęcie produkcji modelu ID.1 za nieco ponad 12 miesięcy będzie dla Volkswagena nową erą – porównywalną z erą pierwszego Beetle'a czy pierwszego Golfa – powiedział Thomas Ulbrich, Członek Zarządu Volkswagena odpowiedzialny za e-mobilność. − Zamierzamy wydobyć e-mobilność z niszy i sprawić, że samochód elektryczny stanie się przystępny dla milionów ludzi. Do tego są niezbędne wydajne i nowoczesne fabryki. Dlatego w zakładach w Zwickau łączymy produkcję elektrycznych modeli różnych marek, które należą do Grupy Volkswagen. W ciągu najbliższego roku ta fabryka stanie się punktem wyjścia dla naszej globalnej ofensywy aut elektrycznych. Jako pierwszy zakład w Grupie Volkswagen, w którym będą powstawać samochody skonstruowane na nowej modułowej platformie MEB, fabryka w Zwickau będzie odgrywać wiodącą rolę w rozwoju tej przyszłościowej technologii.
Zielona produkcja
Dzięki ID.1 produkowanemu w Zwickau, Volkswagen po raz pierwszy zamierza dostarczyć klientom pojazd, który powstanie przy całkowicie neutralnym bilansie CO2 w całym procesie produkcji – od dostaw po montaż. Przy czym w procesie produkcji emisja CO2 będzie ograniczana w miarę możliwości. Zostaną podjęte celowe środki ochrony klimatu, aby zrekompensować nieuniknioną emisję. Środki, które służą ograniczeniu emisji CO2 w produkcji ID.1 obejmują m. in. energooszczędną produkcję ogniw baterii. Z dostawcami zostało uzgodnione, że do produkcji ogniw będą używali energii ze źródeł odnawialnych, tzw. zielonej. Będzie to miało spory wpływ na poprawę bilansu CO2 w pełnym okresie „życia” samochodu elektrycznego.
Dostawcy energii do zakładu w Zwickau już w 2017 roku zostali zastąpieni takimi, którzy zapewniają 100% energii ze źródeł odnawialnych. Przed rozpoczęciem produkcji modelu ID.1 pozostałe emisje, które pochodzą z niewielkiej przyzakładowej elektrowni oraz od szeregu dostawców, zostaną zrekompensowane przez wdrożenie projektów ochrony klimatu certyfikowanych zgodnie z oficjalnie zatwierdzonymi normami. Thomas Ulbrich powiedział:
– Dzięki naszym elektrycznym samochodom chcemy wnieść istotny wkład w ochronę klimatu. Decydujące jest to, że samochody elektryczne będą budowane i wykorzystywane w sposób zrównoważony, a ID.1 będzie samochodem zrównoważonej mobilności.
Duża transformacja
Transformacja fabryki samochodów w Zwickau już się rozpoczęła i będzie kontynuowana w kilku etapach. Przekształcanie linii produkcyjnych rozpoczęło się latem 2018 r. Pierwsza z dwóch linii produkcyjnych będzie modyfikowana stopniowo aż do momentu uruchomienia produkcji modelu ID.1 w listopadzie 2019 r. Druga linia produkcyjna będzie przekształcana w ten sam sposób do końca 2020 roku, w którym rozpocznie się na niej produkcja samochodów. Maksymalna zdolność produkcyjna będzie wynosić od 1.350 do 1.500 aut dziennie i – prawdopodobnie – zostanie osiągnięta począwszy od 2021 roku. Przekształcenie fabryki przebiega sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
E-mobilność stwarza w fabryce w Zwickau nie tylko miejsca pracy, ale realną długoterminową przyszłość dla zakładu. Obecnie 7.700 pracowników przygotowuje się do pracy z nową technologią w ramach zaawansowanej kampanii szkoleniowej. Wszyscy pracownicy uczestniczą w konferencjach na temat e-mobilności, a 3.000 osób kończy szkolenie z e-mobilności, które obejmuje szczegółowe poznanie nowych standardów produkcyjnych. Do końca 2019 roku załoga fabryki w Zwickau zaliczy w sumie aż 13.000 dni szkoleniowych.
Cyfrowy, wydajny, modelowy zakład produkcyjny
Podczas transformacji zakład Volkswagena w Zwickau stopniowo przekształca się w modelową fabrykę, która będzie cyfrowa, elastyczna i bardzo wydajna. Zakład będzie wyposażony w inteligentne roboty przemysłowe generacji 4.0 i bezobsługowy system transportu części, który w pełni autonomicznie dostarcza elementy na linie montażowe. Stopień automatyzacji w procesie montażu zwiększył się niemal trzykrotnie w porównaniu z dotychczasowym. Niemniej jednak liczba pracowników nie ulegnie zmianie. W przekształcenie zakładu w Zwickau Volkswagen zainwestuje w sumie około 1,2 miliarda euro.
Wszystkie elektryczne samochody, które będą powstawać w zakładach w Zwickau będą skonstruowane w oparciu o modułową platformę dla aut elektrycznych (MEB). Została ona opracowana wyłącznie na potrzeby samochodów elektrycznych i w pełni wykorzystuje możliwości e-mobilności. Auta skonstruowane na modułowej platformie MEB zapewniają duży zasięg, sporo miejsca i wiele nowych usług cyfrowych. Najpóźniej do 2025 roku Volkswagen zamierza sprzedawać ponad milion samochodów elektrycznych rocznie, co uczyni go światowym liderem w dziedzinie e-mobilności.
Światowa sieć fabryk MEB będzie się rozwijać
Po transformacji zakładów w Zwickau Volkswagen rozpoczyna daleko idące przekształcenia w całej sieci fabryk. Dwa nowe zakłady MEB powstają również w Chinach – w Anting (Szanghaj) i w Foshan. Produkcja rozpocznie się w nich tylko kilka miesięcy później niż w pilotażowym zakładzie w Zwickau, w którym produkcja ruszy w 2020 roku. Volkswagen będzie produkował pojazdy skonstruowane w oparciu o modułową platformę MEB także w Ameryce Północnej; dokładna lokalizacja nowej fabryki nie została jeszcze ustalona. W planach są kolejne zakłady MEB.
− Światowy przemysł samochodowy przeżywa fundamentalne zmiany. Marka Volkswagen napędza tę transformację i jednocześnie dba o miejsca pracy dla swoich pracowników na całym świecie – powiedział Członek Zarządu ds. e-mobility, Thomas Ulbrich. − Transformacja fabryki w Zwickau w najważniejszy zakład e-mobilności Volkswagena wyraża nasze wielkie zaangażowanie na rodzimym rynku. Chcieliśmy, aby w Niemczech znajdowało się światowe centrum dowodzenia produkcją samochodów elektrycznych, które w przyszłości będzie rosło w siłę. W Zwickau mogą i będą powstawać fascynujące auta elektryczne najwyższej jakości – dodał