Hybrydowe Fiat 500 i Panda kolejnym etapem procesu elektryfikacji włoskiej marki
Fiat 500 oraz Fiat Panda będą pierwszymi miejskimi modelami koncernu FCA, w których pojawi się nowa technologia hybrydowa Mild Hybrid. Oba modele w specjalnej serii Hybrid Launch Edition zadebiutują na europejskim rynku jeszcze przed rozpoczęciem tegorocznej wiosny.
W obu miejskich modelach włoskiej marki zadebiutuje nowy układ napędowy typu Mild Hybrid, którego sercem będzie litrowy, 3-cylindrowy silnik FireFly o mocy 70 KM i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm wspierany przez 12-woltowy elektryczny system BSG (Belt integrated Starter Generator).
System BSG jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany jest przez pasek, który napędza również mechanizmy pomocnicze. System ten pozwala m.in. na odzyskanie energii podczas hamowania oraz zwalniania, a następnie na jej przechowywanie w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.
W obu modelach silnik spalinowy wyłącza się przy prędkościach poniżej 30 km/h, poprzez prostą zmianę biegu na neutralny (wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić). W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie funkcje, zapewniając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM wariant Mild Hybrid ma mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2 od 20 do nawet 30% w przypadku Pandy Cross.
Panda i 500 Hybrid Launch Edition otrzymały najnowszą wersję manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów C514. Uwzględniono także aspekt związany z komfortem jazdy, optymalizując system wsparcia wyboru optymalnego biegu. Nowy układ napędowy pozwolił także obniżyć środek ciężkości obu modeli, co powinno przełożyć się na lepsze zachowanie na drodze.
Serię specjalną obu miejskich Fiatów będzie można rozpoznać po napisie „Hybrid" umieszczonym na tyle samochodu oraz specjalnym logo w kształcie litery „H". Oba modele oferowane będą także z nowym kolorem nadwozia w odcieniu zieleni „Dewdrop".
Ekologiczny aspekt znajdziemy również wewnątrz Fiatów. Do jego wykończenia wykorzystano przędzę Seaqual Yarn, która wykonana została ze specjalnego materiału uzyskiwanego z plastiku (w 10% pochodzącego z oczyszczania mórz, a 90% z lądów). Plastik przekształcono najpierw w płatki PET, z których następnie wytworzono przędzę, z której produkowane są tkaniny. W fazie tkania poliester pochodzenia morskiego jest mieszany z innymi, przyjaznymi dla środowiska włóknami, które są poddawane recyklingowi lub pochodzą z odzysku.
Fiata 500 oraz Pandę w wersji Hybrid Launch Edition można już zamówić w sieci sprzedaży włoskiej marki w całej Europy, jednak pierwsze egzemplarze będą dostępne fizycznie odpowiednio od lutego i marca br.