Honda Civic Type-R z drobnymi zmianami. Ma być bardziej komfortowo
Odbywająca się w miniony weekend wystawa Tokyo Auto Salon była miejscem światowej premiery m.in. odświeżonej wersji Hondy Civic Type-R. Wprawdzie modyfikacje nie objęły jednostki napędowej, ale dzięki wprowadzonym zmianom ma być nieco bardziej komfortowo, a przy tym topowa wersja Civica ma zapewniać lepszą przyczepność podczas dynamicznej jazdy.
Nie znamy dokładnej daty premiery rynkowej odświeżonej Hondy Civic Type-R, wiemy jedynie, że ma pojawić się w sprzedaży w ciągu tego roku. Nie znamy też dokładnych zmian, jakie obejmą europejską wersję topowego Civica. Niewykluczone, że jego premiera na Starym Kontynencie będzie miała miejsce przy okazji marcowych targów motoryzacyjnych w Genewie. Zobaczmy więc, jakie zmiany pojawiły się w Civicu Type-R przeznaczonym na rynek amerykański, zakładając, że większość z nich znajdziemy również w sprzedawanym u nas flagowym wariancie Hondy Civic.
Stylistycznie większych zmian nie ma. Modyfikacje objęły głównie przedni zderzak, a także osłonę chłodnicy, która jest teraz większa, zapewniając lepsze chłodzenie komory silnika. Przeprowadzone zmiany mają przełożyć się ponadto na lepszą aerodynamikę Civica Type-R. W ofercie pojawił się także nowy kolor nadwozia (Boost Blue), który będzie dostępny wyłącznie w wersji Type-R.
W kabinie zmian również jak na lekarstwo. Pojawiły się nowa kierownica obszyta Alcantarą oraz zmieniona gałka dźwigni zmiany biegów.
Standardowym elementem wyposażenia w wersji Type-R jest pakiet systemów bezpieczeństwa oraz asystujących Honda Sensing. Nowością w odmianie na 2020 r. jest ponadto system Active Sound Control, który modyfikuje dźwięk silnika w zależności od wybranego trybu jazdy.
Patrząc przez pryzmat powyższych zmian, najpoważniejsze modyfikacje w odświeżonym Civicu Type-R dotyczą jego zawieszenia. Inżynierowie japońskiego koncernu zmodernizowali nastawy amortyzatorów, aby zapewniały one nieco wyższy poziom komfortu. Nie wszyscy właściciele tego modelu oczekują od niego na co dzień wyłącznie sportowych doznań. Jednocześnie zmodyfikowano tylne tuleje dla zapewnienia lepszej przyczepności oraz całe przednie zawieszenie dla poprawy wyczucia układu kierowniczego.
Poprawki dotknęły także układ hamulcowy – pojawiły się dwuczęściowe tarcze hamulcowe i nowe klocki hamulcowe które mają być bardziej odporne na przegrzane i zapewniać wyższą skuteczność hamowania przy dużych prędkościach.
I to w zasadzie tyle zmian. Modyfikacje tym razem nie objęły jednostki napędowej. W dalszym ciągu Honda Civic Type-R napędzana będzie dwulitrowym silnikiem benzynowym VTEC z turbodoładowaniem, którego maksymalna moc wynosi 320 KM, zaś maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 6-biegowa przekładnia manualna, w której skrócono nieco skoki prowadzenia drążka, co powinno przyspieszyć odrobinę zmianę biegów. W dalszym też ciągu kierowca będzie miał do wyboru trzy tryby jazdy – Comfort, Sport i +R, które zmieniają charakterystykę pracy zawieszenia, układu kierowniczego oraz reakcji pedału przyspieszenia.
Jesteśmy ciekawi, czy przeprowadzone zmiany pozwolą na odzyskanie przez Hondę Civic Type-R tytułu najszybszego przednionapędowego auta. Dwa lata temu Type-R z czasem 7 minut i 43,8 sekundy miała rekord przejazdu północnej pętli toru Nürburgring. Obecnie rekord ten należy do Renault Megane RS Trophy-R i wynosi 7 minut i 40,1 sekundy.