Fisker Ocean EV wjedzie do Europy. Poznaliśmy plany
Niemcy, Norwegia i Dania będą pierwszymi rynkami w Europie, na których ruszy sprzedaż Fiskera Ocena EV. Ten elektryczny crossover będzie rywalizował przede wszystkim na amerykańskim rynku z Teslą Modelem Y. Do Europy powinien dotrzeć mniej więcej w połowie 2022 r.
Fisker Ocean EV był jednym z wielu samochodów, jakie zostały zaprezentowane na początku stycznia podczas wystawy elektroniki użytkowej CES w Las Vegas. Wprawdzie mamy jeszcze do czynienia z wersją przedprodukcyjną, jednak plany co do tego modelu są już dość jasno sprecyzowane. Na rynku amerykańskim np. model ten będzie kosztować 37,5 tys. dolarów. W listopadzie zaczęto już jednak przyjmować zaliczki na tego crossovera w wysokości 250 dolarów. Nie znamy wprawdzie liczby złożonych przedwstępnych zamówień, ale aż 80% z nich pochodziło z rynku amerykańskiego.
Przy okazji premiery modelu Henrik Fisker zapowiedział, że jego firma planuje sprzedać milion egzemplarzy Oceana, a na tej samej platformie powstaną dwa kolejne modele w latach 2022-2027.
Według wstępnej specyfikacji technicznej Fisker Ocean ma posiadać zestaw akumulatorów o pojemności 80 kWh, które pozwolą na przejechanie dystansu ok. 400-480 km.
O planach podboju europejskiego rynku może świadczyć obecność firmy na marcowej wystawie w Genewie, gdzie również będziemy mieli możliwość zapoznania się z tym modelem. Być może poznamy też więcej szczegółów na jego temat.
Zaprezentowany w Las Vegas prototyp powstał przy współpracy z firmą Italdesign, która obecnie wchodzi w skład koncernu Volkswagen. Zgodnie z zapowiedziami finalna wersja będzie już niewiele różniła się od konceptu. Niewykluczona jest jednak większa forma współpracy z niemieckim koncernem. Podobno Niemcy są otwarci na udostępnienie platformy MEB stworzonej specjalnie dla modeli z napędem elektrycznym. Drugą alternatywą jest platforma opracowana przez firmy Bosch i Benteler.
Pomimo kompaktowych rozmiarów nadwozia wnętrze ma być porównywalne do aut klasy średniej. Do jego wykończenia wykorzystano przede wszystkim wysokiej jakości tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu.
Wprawdzie poznaliśmy cenę elektrycznego crossovera na rynku amerykańskim, ale Fisker zamierza jednak stawiać na wynajem swoich samochodów, a nie na ich sprzedaż. Klient będzie mógł wynająć Fisker na miesiąc, osiem miesięcy, 22 miesiące bądź kilka lat. Podobny model finansowania sprzedaży ogłosiła firma Geely dla modeli marki Lynk & Co.