Dwanaście modeli rozbitych. Nie wszystkie zasłużyły na pięć gwiazdek
W przedostatniej grupie przetestowanych przez Euro NCAP modeli w 2019 r. znalazło się aż dwanaście samochodów, które potwierdziły ogólną w branży tendencję, że nowe na rynku modele oferują wysoki poziom bezpieczeństwa. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich jest tak samo bezpiecznie.
Najnowsze wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP pokazują wyraźnie, że poziom bezpieczeństwa we współczesnych samochodach jest wysoki (a przynajmniej według kryteriów ustalanych przez Euro NCAP). Zwłaszcza dorośli pasażerowie mogą czuć się bezpiecznie, choć również coraz lepsze wyniki uzyskiwane są w kategorii "ochrona dzieci".
Z grona dwunastu przetestowanych modeli najwyższy poziom bezpieczeństwa dorosłym pasażerom zapewnia Tesla Model X, który to model wypadł równie dobrze po kątem oferowanych w standardowym wyposażeniu elementów z zakresu bezpieczeństwa. Razem z Modelem 3 są to obecnie najwyżej ocenione modele w kategorii "systemy bezpieczeństwa".
Drugi z przetestowanych elektrycznych modeli, czyli Porsche Taycan, nie może pochwalić się wprawdzie równie wysokimi wynikami, ale potwierdza, że auta z elektrycznym napędem niczym nie ustępują w kwestii bezpieczeństwa autom z konwencjonalnym napędem.
Na szczególne uznanie zasługuje również Subaru Forester, który uzyskał aż 97% za ochronę dorosłych pasażerów i jednocześnie zapewnia on najlepszą ochronę dla dzieci w razie wypadku.
Z pięciogwiazdkowymi wynikami testy zderzeniowe Euro NCAP ukończyły także Audi Q7, Ford Kuga, Renault Captur oraz Skoda Octavia, a także Ford Mondeo, który przystąpił do crash-testów w zaktualizowanej wersji m.in. z układem automatycznego hamowania.
Z kolei Peugeot 2008 dwukrotnie podchodził do próby zderzeniowej. Za pierwszym podejściem uzyskał wynik czterogwiazdkowy, co było spowodowane słabszymi wynikami w kategoriach "bezpieczeństwo pieszych" oraz "systemy bezpieczeństwa". Dopiero za drugim podejściem, do którego stanęła lepiej wyposażona wersja małego crossovera m.in. o układ AEB wykorzystujący czujniki radarowe, Peugeot 2008 zdobył maksymalną liczbę gwiazdek.
Cztery gwiazdki uzyskały również bliźniacze minivany Volkswagen Sharan oraz Seat Alhambra. Wprawdzie do maksymalnego wyniku trochę zabrakło, ale biorąc pod uwagę nieco już podstarzałą konstrukcję i tak oba modele wypadły całkiem dobrze. W dodatku są jednymi z nielicznych na rynku, które oferują kompatybilność z systemem i-Size na wszystkich tylnych siedzeniach.
Najgorzej z przetestowanej grupy aut wypadł Jeep Renegade, który zapewnia najniższy poziom bezpieczeństwa dorosłych, choć tu jeszcze najgorzej nie było, a także bezpieczeństwa dzieci oraz najgorzej wypada pod kątem oferowanych systemów bezpieczeństwa. Automatyczny układ hamulcowy jest np. oferowany za dopłatą.
modele | wynik | bezpieczeństwo dorosłych | bezpieczeństwo dzieci | bezpieczeństwo pieszych | systemy bezpieczeństwa |
Audi Q7 | * * * * * | 92% | 86% | 71% | 72% |
Ford Kuga | * * * * * | 92% | 86% | 82% | 73% |
Ford Mondeo | * * * * * | 96% | 87% | 70% | 73% |
Jeep Renegade | * * * * * | 82% | 84% | 55% | 58% |
Peugeot 2008 | * * * * | 91% | 84% | 62% | 68% |
Peugeot 2008 | * * * * * | 93% | 84% | 73% | 73% |
Porsche Taycan | * * * * * | 85% | 83% | 70% | 73% |
Renault Captur | * * * * * | 96% | 83% | 75% | 74% |
Seat Alhambra | * * * * | 89% | 78% | 59% | 62% |
Skoda Octavia | * * * * * | 92% | 88% | 73% | 79% |
Subaru Forester | * * * * * | 97% | 91% | 80% | 78% |
Tesla Model X | * * * * * | 98% | 81% | 72% | 94% |
Volkswagen Sharan | * * * * | 89% | 78% | 59% | 62% |