Audi ułatwi jazdę „zieloną falą”
Duża liczba samochodów nie ułatwia poruszania się po ulicach dużych miast. Ale nawet przy mniejszym natężeniu ruchu jazda miejska może być mocno frustrująca, gdy co chwila trzeba zatrzymywać na skrzyżowaniu z powodu czerwonego światła. Pomocą na tę bolączkę ma być usługa Audi Ampelinformation, którą niemiecka marka właśnie uruchamia w Düsseldorfie.
Jazda tzw. „zieloną falą” nie jest żadnym nowym pomysłem, jednak w niewielu miastach funkcjonuje to w pełni sprawnie. W połączeniu jednak z zaawansowaną technologią pokładową być może poruszanie się w miastach stanie się dużo płynniejsze.
Düsseldorf będzie drugim miastem w Europie – po Ingolstadt, w którym Audi wdrożą usługę informowania o sygnalizacji świetlnej (Audi Ampelinformation). Już z końcem stycznia kierowcy Audi będą mogli zobaczyć na ekranach swoich samochodów informacje dotyczące ok. 150 sygnalizacji świetlnych, co znacznie zwiększy ich szanse na złapanie wspomnianej „zielonej fali”. Już latem tego roku większość skrzyżowań w Düsseldorfie (ok. 450 z 600) ma zostać włączonych do tej sieci.
Na system Audi Ampelinformation składają się dwie funkcje: doradca optymalizacji prędkości przed zielonym światłem (Green Light Optimized Speed Advisory – GLOSA) i „czas do zielonego” (Time-to-Green). GLOSA oblicza i doradza odpowiednią prędkość, aby kierowca złapał „zieloną falę”. Funkcja wskazuje np. obowiązujące ograniczenie prędkości, dzięki któremu kierowca dojedzie do kolejnych świateł na zielonym. GLOSA może również zasugerować stopniowe zmniejszanie prędkości na około 250 metrów przed sygnalizacją świetlną, tak by kierowca Audi i samochody jadące za nim dotarły do skrzyżowania, gdy światła zmienią się na zielone. Redukuje to nieefektywny ekonomicznie ruch uliczny. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy nie muszą niepotrzebnie przyspieszać, są mniej zestresowani i jeżdżą bezpieczniej.
Jeśli zatrzymanie się na czerwonym świetle jest jednak nieuniknione, zegar odlicza sekundy, które pozostały do następnej fazy światła zielonego (Time-to-Green). Kierowca może się więc na chwilę zrelaksować, zdjąć nogę z pedału gazu i zaoszczędzić w ten sposób paliwo. W ramach projektu pilotażowego Audi było w stanie zredukować zużycie paliwa o ok. 15%.
Nowa usługa została przygotowana przez Audi wraz z firmą Traffic Technology Services (TTS), która opracowała złożony algorytm analityczny, który z trzech źródeł: z programu sterującego sygnalizacją świetlną, z danych komputera rejestrującego ruch drogowy w czasie rzeczywistym na podstawie obrazów z kamer ulicznych, detektorów zatopionych w nawierzchni drogi, danych o nadjeżdżających autobusach i tramwajach oraz z przycisków, które naciskają piesi, jak również z danych historycznych, oblicza dokładne prognozy. Algorytm prognozowania będzie stale się udoskonalać i uczyć, jak np. natężenie ruchu drogowego zmienia się w porannym szczycie lub w południe, gdy dzieci opuszczają przedszkola i szkoły.
W przyszłości również miasta będą otrzymywać użyteczne informacje o swojej infrastrukturze sygnalizacji świetlnej. Dane te pokazują na przykład, czy samochody zatrzymują się nietypowo często na danym skrzyżowaniu lub czy średni czas oczekiwania jest stosunkowo długi.
Projekt Audi Ampelinformation miał swą premierę w roku 2016 w Las Vegas. Dziś usługi V2I dostępne są dla ponad 10 tysięcy skrzyżowań w Ameryce Północnej, w tym dla 2000 na Manhattanie w Nowym Jorku i dla ok. 1600 w okolicach Waszyngtonu.
Usługa Audi Ampelinformation dostępna jest w modelach Audi e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 wyprodukowanych od połowy lipca 2019 (rok modelowy 2020). Niezbędnym warunkiem jej aktywacji jest posiadanie na pokładzie samochodu pakietu Audi connect Navigation&Infotainment oraz funkcji rozpoznawania znaków drogowych na podstawie obrazów pozyskiwanych z kamery.