Audi R8 V10 teraz także z napędem RWD
Miłośnicy sportowych modeli dzielą się na tych, co to preferują bezpieczniejszy napęd na wszystkie koła, a także na tych, którzy cenią sobie znacznie większy zastrzyk adrenaliny podczas jazdy autem z napędem na tylną oś. I właśnie z myślą o tych drugich Audi wprowadziło do oferty swojego flagowego sportowego modelu wersję R8 V10 RWD.
Już w zeszłym roku do oferty drugiej generacji Audi R8 dołączyła wersja z tylnym napędem, który pochodził od wyścigowego bolidu R8-LMS. Tyle że Audi R8 V10 RWS dostępny był w zaledwie 999 egzemplarzach, które rozeszły się szybciutko. Tym razem władze niemieckiej marki postanowiły na stałe wprowadzić do oferty taką wersję, zarówno w odmianie Coupe, jak i Spyder, zmieniając przy okazji jej nazwę na RWD. Co jak najbardziej rozumiemy.
Audi R8 V10 RWD napędzany będzie tym samym silnikiem co odmiana quattro. Za fotelami pracować będzie więc 5,2-litrowa, wolnossąca jednostka benzynowa FSI V10. I choć silnik ten sam, to jednak będzie miał on nieco słabsze parametry. Z jednej strony trochę szkoda, z drugiej pamiętajmy jednak, że jazda odmianą tylnonapędową może przysparzać więcej trudności mniej doświadczonym kierowcom, a ponadto wariant ten będzie miał mniejszą masę własną.
5,2-litrowy silnik FSI V10 w odmianie RWD będzie rozwijał 540 KM, a jego maksymalny moment obrotowy, dostępny przy 6500 obr/min, będzie miał identyczną wartość 540 Nm. Parametry te oznaczają, że w porównaniu od wersji quattro będzie on miał mniejszą moc maksymalną o 30 KM i niższą o 20 Nm wartość maksymalnego momentu obrotowego. Napęd na koła tylnej osi będzie trafiał za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni S tronic.
Do 100 km/h wersja Coupe będzie mogła się rozpędzić w 3,7 s, zaś Spyder w 3,8 s, to o 0,3 s wolniej niż w wariancie z napędem na wszystkie koła. Również nieco mniejsza jest maksymalna prędkość RWD, która wynosi odpowiednio 320 i 318 km/h, podczas gdy w odmianie quattro istniała teoretyczna możliwość rozpędzenia się do 324 km/h.
Brak napędu quattro sprawia, że wersja RWD, przy budowie której wykorzystano także aluminium oraz elementy z włókna węglowego, jest nieznacznie lżejsza. Wariant z zamkniętym na stałe dachem waży 1595 kg, czyli o 65 kg mniej niż w quattro. Natomiast masa roadstera wynosi 1695 kg, tj. o 55 kg mniej niż w odpowiedniku z napędem na wszystkie koła.
W trybie sportowym, w którym zmieniają się ustawienia systemu ESP oraz zawieszenia, kierowca tylnonapędowego Audi R8 będzie mógł cieszyć się możliwością jazdy w kontrolowanym poślizgu. W standardzie wersja ta będzie miała 19-calowe felgi i opony o rozmiarze 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Do wyboru będą także obręcze o rozmiar większe.
Audi R8 V10 RWD będzie produkowany w fabryce w Neckarsulm i na europejskich drogach ma pojawić się już na początku przyszłego roku. Ceny u naszych zachodnich sąsiadów startują od 144 tys. euro za wersję coupe i od 157 tys. euro za Spydera. I to jest również ta dobra wiadomość, gdyż w obu przypadkach jest to o 22 tys. euro taniej niż za odmianę quattro.