System ecall – jak działa system wzywający pomoc w razie wypadku?

Lista wyposażenia standardowego współczesnych samochodów wydłuża się coraz bardziej, nie tylko z powodu chęci przyciągnięcia większej grupy klientów przez koncerny motoryzacyjne. Również władze, w naszym przypadku władze unijne, tworzą regulacje, które nakazują montowanie w nowych samochodach kolejnych systemów z zakresu bezpieczeństwa. Od 1 kwietnia 2018 r. jednym z takich rozwiązań we wszystkich nowo homologowanych na rynku modelach jest system eCall. Ponieważ wciąż jest to stosunkowo mało rozpoznawalne rozwiązanie, przypominamy, co to dokładnie jest za system, jak on działa i w jakich pojazdach jest on dostępny?

System eCall jest ogólnoeuropejskim systemem szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, który, według twórców unijnych przepisów, jest jednym z rozwiązań mających zmniejszyć liczbę ofiar wypadków na europejskich drogach poprzez skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o kolizjach i wypadkach drogowych.

Podstawy prawne systemu eCall

Zasady stosowania systemu eCall uregulowane są w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112 oraz zmiany dyrektywy 2007/46/WE. Zgodnie z tymi regulacjami od 1 kwietnia 2018 r. wszystkie nowo homologowane modele samochodów na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w system eCall.

Warto w tym miejscu podkreślić, że data 1 kwietnia 2018 r. jest momentem homologacji nowego modelu na europejskim rynku. Wiele dostępnych w sprzedaży po tej dacie modeli homologowanych było wcześniej i nie muszą one posiadać tego systemu. Jeśli więc nabyliśmy bądź mamy zamiar kupić samochód po raz pierwszy zarejestrowany na rynku europejskim np. w drugiej połowie 2018 r., wcale nie oznacza to automatycznie, że posiada on już system eCall. Z drugiej jednak strony, na rynku były już wcześniej dostępne auta z tym systemem, choć w większości przypadków były to modele z wyższych półek cenowych, bogatsze wersje wyposażeniowe bądż też był to element wyposażenia dostępny za dodatkową opłatą.

Obowiązek wyposażenia samochodu w system eCall dotyczy pojazdów z kategorii M1 (odpowiednio pojazdy osobowe mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy) oraz N1 (samochody dostawcze o maksymalnej masie całkowitej do 3,5 tony).

Unijne przepisy dopuszczają jednak wyjątki od powyższej zasady. Systemu eCall nie będą musiały posiadać modele produkowane w małych seriach i homologowanych zgodnie z art. 22 i 23 dyrektywy 2007/46/WE, pojazdy dopuszczone zgodnie z art. 24 dyrektywy 2007/46/WE oraz pojazdy, które ze względów technicznych nie mogą być wyposażone w odpowiedni mechanizm inicjowania eCall.

Dodajmy, że system eCall obowiązuje nie tylko we wszystkich państwach unijnych, ale również w Islandii, Norwegii oraz Szwajcarii. Nie ma więc znaczenia, w którym z tych krajów samochód został zakupiony, ani też gdzie doszło do wypadku.

Cel – mniejsza liczba poszkodowanych

Głównym celem wprowadzenia systemu eCall jako obowiązkowego wyposażenia samochodów jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych. Dzięki temu systemowi służby ratunkowe są szybciej powiadamiane o wypadkach – o 60% w mieście i 50% na obszarach niezabudowanych. Według szacunków dzięki systemowi eCall liczba ofiar śmiertelnych na europejskich drogach zmniejszy się o 4%, a osób z poważnymi obrażeniami o 6%.

Szybkość wezwania pomocy to jedno, ale równie ważne jest konkretne poinformowanie służb ratunkowych o szczegółach wypadku. A z tym bywa bardzo różnie, zwłaszcza gdy osoba wzywająca pomocy jest mocno podenerwowana, a nierzadko również w szoku. Dzięki systemowi eCall do centrum dowodzenia docierają dokładne informacje przede wszystkim o lokalizacji wypadku – co również często nie jest proste dla wzywającego pomocy.

Jak działa system eCall

System eCall może być aktywowany na dwa sposoby: automatyczny – po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie (np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych) i ręczny – po wciśnięciu przycisku „SOS” rzez kierowcę bądź pasażera. W obu sytuacjach moduł eCall łączy się telefonicznie z numerem alarmowym 112, a system przesyła do centrali niezbędne dane. Samo połączenie z numerem alarmowym jest bezpłatne, podobnie jak ma to miejsce w przypadku, gdy pod ten numer dzwonimy z naszego telefonu.

Minimalny pakiet przesłanych danych zawieta numer, z którego zostało wygenerowanie zgłoszenie, rodzaj wywołania (ręczny lub automatyczy), współrzędne GPS samochodu, kierunek ruchu, w jakim poruszał się pojazd, czas zdarzenia, dane techniczne pojazdu (rodzaj pojazdu, rodzaj paliwa), liczbę pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa oraz numer VIN.

Jeśli system zostanie aktywowany ręcznie, wówczas operator z centrum ratownictwa podejmie próbę połączenia głosowego w celu zweryfikowania zgłoszenia. Jeśli połączenie nie zostanie nawiązane, wówczas zgłoszenie będzie traktowane jako alarmowe, zostanie przyjęte założenie, że są osoby nieprzytomne i zostanie skierowane do odpowiednich służb ratunkowych, w celu udzielenia pomocy.

System eCall można zainstalować samemu

Na naszych drogach dominują samochody kilku, kilkunastoletnie, w zdecydowanej większości bez opisywanego wyżej systemu eCall. Nie oznacza to jednak, że kierowcy i pasażerowie tych aut w razie wypadku drogowego zdani są wyłącznie na postronnych świadków. System eCall można bowiem zainstalować również na własną rękę w starszych autach.

Na rynku dostępne są rozwiązania różnych producentów części i akcesoriów samochodowych, które będą w stanie wezwać pomoc w skrajnych sytuacjach. Od prostych rozwiązań, które można podłączyć do auta poprzez gniazdo zapalniczki, po bardziej zaawansowane urządzenia, które pełnią rolę znanej z samolotów tzw. czarnej skrzyniki. Generalnie w takim urządzeniu, które musi być podłączone do telefonu, zainstalowany jest moduł bluetooth z odpowiednimi czujnikami (np. ruchu, temperatury). Jeśli na podstawie odczytów z czujników wykryte zostanie nietypowe zachowanie samochodu, wówczas odpowiedni sygnał przesyłany jest do aplikacji smartfona i następuje połączenie z numerem 112.

Czy system eCall oznacza permanentną inwigilację kierowców?

Choć wielu kierowców ma obawy, że system eCall rejestruje ich wszystkie podróże i w ten sposób dane te trafiają do bliżej nieokreślonych służb, to jednak w rzeczywistości nie do końca jest to prawdą. Otóż system uruchamiany jest tylko w momencie, gdy dochodzi do wypadku. System eCall i karta SIM, na której rejestrowane są wyżej wymienione dane, nie służą do rejestrowania i gromadzenia innych danych i nie będzie możliwe odtworzenie na tej podstawie trasy przejazdu, np. gdy dany samochód zostanie skradziony.

Jeżeli nastąpi zgłoszenie za pośrednictwem systemu eCall na numer 112, dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z unijnymi zasadami ochrony danych. Oznacza to, że służby ratunkowe otrzymują tylko podstawowe dane, niezbędne do interwencji w razie wypadku. Dane te nie są przechowywane dłużej niż jest to konieczne – niepotrzebne są usuwane.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Wojciech Traczyk,
zdjęcia: Parlament Europejski
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .