ŚWIATOWA BRANŻA AUTO-MOTO PO PIERWSZEJ FALI PANDEMII COVID
Sektor auto-moto znajduje się na liście branż, które najbardziej odczuły skutki pandemii Covid. Skala spadku sprzedaży i rejestracji nowych aut zależy oczywiście od kontynentu i jest ściśle skorelowana z kolejnymi fazami rozwoju pandemii. Marki działające na światowym rynku muszą dostosować swoje strategie do lokalnych warunków i odpowiedzieć na konkretne wyzwania rynków.
Chiński rynek, który doświadczył skutków pandemii jako pierwszy, już w czerwcu 2020 był w fazie odbicia, podczas gdy amerykański nadal notuje duże spadki. Dane z sierpnia 2020 r. pokazują spadek sprzedaży aut w USA rok do roku na poziomie 16%, a eksperci szacują, że wynik 12 miesięcy 2020 będzie oznaczał spadek o 18%.
Najbardziej dotkniętym pandemią rynkiem jest niewątpliwie Europa, gdzie produkcja nowych aut została wstrzymana we wszystkich krajach na 6 do 7 tygodni, a ponownie otwarte zakłady nie są w stanie osiągnąć zdolności produkcyjnej sprzed epidemii ze względu na ograniczony popyt ze strony klientów i wewnętrzne normy bezpieczeństwa, chroniące pracowników przed zakażeniem.
" O ile szacunki ekspertów co do skali spadku sprzedaży aut na świecie i w Europie różnią się o kilka punktów procentowych, o tyle panuje pełna zgoda co do faktu, że powrót do poziomu sprzedaży nowych aut sprzed pandemii potrwa co najmniej 2 lata. Powrót w tym wypadku nie oznacza automatycznego przywrócenia parametrów z przeszłości. Wiele czynników wskazuje na to, że nowe technologie i alternatywne napędy staną się motorem wzrostu, dodatkowo stymulowanym przez rządy poszczególnych państw i Unię Europejską” – zwraca uwagę Adam Męciński, CEO MMC Car Poland, dystrybutora marki Mitsubishi w Polsce.
Sprzedaż nowych aut w Europie w pierwszych dwóch kwartałach 2020 spadła o 46% (USA 40%). Zakładając powolne odbicie, eksperci szacują, że wynik na koniec roku będzie mniej dramatyczny - estymacje mówią dziś o poziomie spadku od 21% do 24%, oczywiście przy założeniu, że dojdzie do kolejnego lock-downu.
Wyzwania dla producentów i dystrybutorów aut w dobie Covidu
W tej trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji producenci muszą reagować szybko i szukać niestandardowych rozwiązań, które pozwolą utrzymać i rozwijać biznes. Volkswagen po ponownym otwarciu fabryki w Wolfsburgu pod koniec kwietnia 2020 r., już w połowie maja ogłosił decyzję o czasowym ograniczaniu produkcji, pomimo pełnej zdolności produkcyjnej oraz zapowiedział rezygnację z budowy fabryki w Turcji. Daimler AG, właściciel marki Mercedes Benz ogłosił zamiar sprzedaży fabryki Smarta w Hambach. Mitsubishi Motors, którego łączny udział na europejskim rynku wynosi około 1%, zdecydowało o zamrożeniu premier, pomimo że poprzedni rok był w europejskiej historii tej marki najlepszym rokiem pod względem sprzedaży aut od 2007 r.
“- Powrót do normalności nie będzie łatwy, gdyż oprócz ponownego uruchomienia funkcjonowania produkcji i sprzedaży przy zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa pracownikom, niezbędny jest powrót popytu na nowe auta ze strony klientów. Zainteresowanie zakupem samochodów powoli wraca; wiemy z badań, że z powodu epidemii o własnym aucie myślą dziś także ci, którzy do niedawna bez problemu korzystali z komunikacji publicznej. Ale musimy pamiętać, że niepewność znajduje odbicie także w preferencjach konsumentów, którzy poszukują aut solidnych, ale tańszych.” - przypomina Adam Męciński, CEO MMC Car Poland.
Rynek aut używanych przeżywa dziś swój boom na całym świecie. Poziom importu aut używanych już w lipcu wrócił niemal do poziomu sprzed pandemii: w lipcu 2020 w Polsce zarejestrowano ponad 80 tysięcy używanych aut sprowadzonych z zagranicy (spadek o 8,5 % w stosunku do lipca 2019).
“- W dobie pandemii skupiliśmy się na rozwijaniu oferty sprzedaży aut używanych. Stworzyliśmy też innowacyjne rozwiązanie, które pozwala w czasach społecznego dystansu łatwo wycenić swoje używane auto bez konieczności bezpośredniego kontaktu.” - dodaje Adam Męciński, CEO MMC Car Poland.
Kalkulator jest dostępny na stronie www.mitsubishi-motors.pl. Auta marki Mitsubishi cieszą się ogromną popularnością na rynku wtórnym ze względu na swoją bezawaryjność.
„- Drugim powodem, dla którego warto rozważyć zakup używanego Mitsubishi, jest najdłuższa i najbardziej kompleksowa na rynku gwarancja na 5 lat z możliwością przedłużenia nawet do 7 lat i 200 000 km. Często auta zakupione w naszej sieci dealerskiej są sprzedawane przez pierwszych właścicieli jeszcze z gwarancją. Mając na uwadze zmiany preferencji konsumenckich wprowadzamy właśnie kompleksowy Program Zobowiązań Serwisowych Mitsubishi, który oprócz ochrony gwarancyjnej oferuje też nową nieodpłatną usługę kontroli stanu pojazdu, z której mogą korzystać również właściciele samochodów po gwarancji”.
Pierwsza dobra wiadomość z rynku auto moto 2020
Na koniec, warto przywołać jeszcze jedną informację, która wyróżnia się w morzu negatywnych informacji z rynku auto-moto w epoce covidu. Podczas gdy spadki sprzedaży tradycyjnie napędzanych aut w Europie w pierwszym i drugim kwartale tego roku sięgały 50%, w tym samym czasie auta z segmentu z alternatywnymi napędami odnotowały ogromne wzrosty.
Również w Polsce segment pojazdów z napędami alternatywnymi jest jedynym, który rośnie w 2020 roku. W I półroczu 2020 r. Polacy zarejestrowali blisko 22,6 tys. pojazdów z napędem hybrydowym (wzrost o 28,7%.) Bardzo dużą dynamikę wzrostu w omawianym okresie odnotowały hybrydy typu plug-in (wzrost o 210,7% r/r.*).
„Jednym z hitów tego segmentu jest Mitsubishi Outlander PHEV - pierwszy i obecnie najpopularniejszy na świecie i w Europie samochód SUV z napędem hybrydowym z zasilaniem z gniazdka (plug-in). Nowy model, Mitsubishi Outlander PHEV 2020, przynosi kolejne innowacje: zmodernizowany układ napędowy, system operacyjny OS, udoskonalony układ jezdny, bogatsze wyposażenie oraz zmiany stylistyczne” - przypomina Adam Męciński, CEO MMC Car Poland.
Rynek pojazdów hybrydowych reprezentuje 9,4% całego rynku samochodowego w Europie. W pierwszym kwartale tego roku wskaźnik wzrostu wyniósł 167%, w drugim 133,9%. Taki wzrost ma oczywiście swoje źródło nie tylko rosnącej w świadomości ekologicznej konsumentów, ale też coraz sprawniej działającym systemie zachęt ze strony poszczególnych państw**).
*) na podstawie raportu Branża Motoryzacyjna, Raport kwartalny PZPM i KPMG Q2 2020
**) dane dotyczą rejestracji nowych pojazdów w EU, na podstawie raportu European Automobile Manufacturers Association)