BMW na piątkę, a Peugeot i Jeep z drobną wpadką

Przyzwyczailiśmy się już, że większość produkowanych obecnie modeli samochodów jest na tyle bezpieczna, że bez większych problemów uzyskuje pięć gwiazdek w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP. Wyniki jedno- czy nawet dwugwiazdkowe urastają do miana prawdziwej sensacji, a uzyskanie czterech gwiazdek także traktowane jest jako swego rodzaju wpadka.

I właśnie taką "wpadkę" w najnowszych grupie przetestowanych przez Euro NCAP modeli zanotowały Jeep Cherokee oraz Peugeot 208. W obu przypadkach przyczyna była identyczna – za słaby poziom ochrony w przypadku zderzenia z pieszym. Mały Peugeot, mimo większej liczby zaawansowanych systemów na pokładzie, w tym także układu automatycznego hamowania wykrywającego pieszych, uzyskał o jedną gwiazdkę mniej niż poprzednia generacja tego modelu, co jest następstwem bardziej restrykcyjnych kryteriów oceniania wprowadzonych przez Euro NCAP.

W przypadku Jeepa Cherokee nieco słabszy wynik uzyskany za ochronę pieszych można by zrozumieć ze względu na masę i gabaryty zewnętrzne tego modelu, z drugiej jednak strony wiele podobnej wielkości modeli konkurencji jest w stanie bez większych problemów uzyskać wynik pięciogwiazdkowy. Na pocieszenie dla Jeepa pozostaje fakt, że przed rokiem mniejszy Jeep Wrangler uzyskał zaledwie jedną gwiazdkę w testach Euro NCAP. Postęp zatem w dziedzinie bezpieczeństwa jest widoczny.

Najlepiej w tej fazie crash-testów wypadło BMW serii 3, które było najlepsze we wszystkich czterech kategoriach testów, a za ochronę dorosłych pasażerów model ten uzyskał aż 97% możliwych do zdobycia punktów. Tym samym "trójka" jest najbezpieczniejszym modelem w klasie dużych aut rodzinnych przetestowanych przez Euro NCAP w latach 2018-2019.

Również na pięć gwiazdek ocenione zostało BMW serii 1, choć w przypadku kompaktowego BMW trzeba zwrócić uwagę na nieco gorszy (gorszy nawet od Peugeota 208) wynik w teście ochrony dorosłych pasażerów. Powodem są potencjalne poważniejsze obrażenia klatki piersiowej w przypadku zderzenia czołowego, a także odcinka szyjnego w przypadku uderzenia innego pojazdu w tył BMW serii 1.

model  łączny wynik   ochrona dorosłych   ochrona dzieci   ochrona pieszych   systemy bezpieczeństwa 
BMW seria 1 * * * * *   83%     87%     76%     72%  
BMW seria 3 * * * * * 97% 87% 87% 76%
Jeep Cherokee         * * * * 80% 78% 56% 69%
Peugeot 208 * * * * * 91% 86% 56%  71%

 

Dodano: 4 lata temu,
autor: Wojciech Traczyk,
zdjęcia: Euro NCAP
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .