Aktywne zawieszenie w Audi A8 będzie wykrywać nierówności na drodze

W najnowszej generacji Audi A8 debiutuje predykcyjne aktywne zawieszenie. W zależności od wybranych ustawień flagowa limuzyna niemieckiej marki będzie zapewniać najwyższy poziom komfortu bądź większą stabilność podczas dynamicznej jazdy. Nowa technologia na początku będzie dostępna w Audi A8 z silnikiem TFSI.

Predykcyjne aktywne zawieszenie Audi A8 to elektromechaniczny system, indywidualnie podnoszący lub obniżający każde z kół i dopasowujący się do panujących warunków drogowych. Przy każdym kole zamontowany został mały silnik elektryczny, zasilany z centralnego, 48-voltowego układu elektrycznego. W skład układu wchodzi też system przekładni oraz obrotowa tuleja, w której wnętrzu znajduje się tytanowy wałek skrętny przenoszący na zawieszenie, za pośrednictwem drążka, momenty siły o wartości nawet 1100 Nm.

Dzięki zamontowanej w przodzie pojazdu kamerze auto zawczasu wykrywa nierówności drogi i przewidywalnie dostosowuje do nich działanie aktywnego zawieszenia. Jeszcze zanim samochód wjedzie na taką nierówność, opracowana przez Audi funkcja „podglądu” przekazuje odpowiednie informacje do napędu kół, aktywnie kontrolując w ten sposób zawieszenie. Jego reakcje są wtedy precyzyjne, zachodzą w odpowiednim czasie i praktycznie całkowicie eliminują wibracje i wstrząsy. Cała reakcja systemu zajmuje setne części sekundy, z racji tego, że kamera generuje informacje dotyczące stanu nawierzchni osiemnaście razy na sekundę. Elektroniczna platforma podwozia (EFP) przetwarza dane o stanie nawierzchni i na bieżąco, w czasie rzeczywistym, steruje wszystkimi podzespołami zawieszenia.

W połączeniu z zestrojonym specjalnie na potrzeby nowego A8 zawieszeniem pneumatycznym i układem Audi drive select dynamic handling system nowe zawieszenie zapewnia znacznie lepsze właściwości podczas dynamicznej jazdy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów z przyspieszeniem bocznym 1G nachylenie nadwozia wynosie zaledwie 2 stopnie, podczas gdy przy standardowym zawieszeniu nachylenie to wynosi 5 stopni. Aktywne zawieszenie wpływa również na zminimalizowanie uślizgów podczas jazdy w zakręcie oraz tzw. nurkowania pojazdu podczas hamowania lub przyspieszania.

Współpracujące z systemem bezpieczeństwa pre sense 360˚ aktywne zawieszenie nowego Audi A8, wynosi bezpieczeństwo bierne na zupełnie nowy poziom. By skutecznie wykrywać ryzyko kolizji z każdej strony samochodu, system wykorzystuje czujniki połączone w sieć centralnego sterownika systemów wsparcia kierowcy (zFAS). W przypadku uderzenia w bok pojazdu z prędkością większą niż 25 km/h, siłowniki zawieszenia w niespełna pół sekundy unoszą uderzony bok o 80 milimetrów w górę, w efekcie czego siła uderzenia kierowana jest na mocniejsze części karoserii, takie jak progi i struktura podłogi. Dzięki temu, bezpieczeństwo pasażerów wewnątrz pojazdu wzrasta o około 50% w porównaniu z samochodem, którego karoseria nie jest w takim wypadku unoszona.

Na rynku niemieckim predykcyjne aktywne zawieszenie w Audi A8 będzie wymagało dopłaty w wysokości 5 450 euro.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Wojciech Traczyk,
zdjęcia: Audi
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .