Szukaj

Informacje o Skoda

Skoda to obecnie najpopularniejsza marka samochodowa na polskim rynku, która swój sukces rynkowy nad Wisłą zawdzięcza przede wszystkim często widywanym na naszych drogach modelom Skoda Fabia i Octavia. Obecny dynamiczny rozwój czeska marka zawdzięcza w dużej mierze również przynależności do koncernu Volkswagen, od którego Skoda czerpie najnowsze rozwiązania technologiczne, a także ekspansji na pozaeuropejskie rynki, w tym m.in. do Chin, a nawet do Australii.

Historia Skody

Początki historii Skody można doszukiwać się w dwóch całkowicie odrębnych miejscach i w aż trzech osobach, które miały kluczowe znaczenie dla pierwszych lat funkcjonowania firmy. Po raz pierwszy o firmie Skoda można było usłyszeń w 1869 r., kiedy to Emil Skoda przejmuje od hrabiego Arnosta Waldsteina zakłady przemysłowe w Pilznie założone dziesięć lat wcześniej. W zakłady te, w których Skoda obejmował kierownicze stanowisko, zajmowały się produkcją dla przemysłu metalowego oraz zbrojeniowego.

Po zakończeniu I wojny światowej, już po śmierci Emila Skody w 1900 r., zakłady rozszerzają swoją działalność, by od 1924 r. rozpocząć również produkcję samochodów. Samochody wytwarzane były na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza, a pierwszym wyprodukowanym autem był model 25/100.

Równolegle w Mladej Boleslav od 1895 r. funkcjonuje firma Laurin & Klement, która została założona przez mechanika Vaclava Laurina i księgowego Vaclava Klementa. W pierwszych latach działalności firma L&K zajmowała się naprawą i produkcją, rowerów pod nazwą Slavia, by od 1898 r. poszerzyć działalność również o produkcję motocykli. Nie minęło zbyt wiele czasu, by dwaj panowie o imieniu Vaclac postawili również na działalność związaną z produkcją samochodów. Już w 1901 r. powstaje pierwszy prototyp auta o nazwie Voiturette, który jednak w pełni gotowy jest dopiero cztery lata później. Łącznie powstały 44 egzemplarze tego modelu. Kolejne modele firmy Laurin & Klement oznaczane były literkami B i C. W 1907 r. powstaje model F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM, rok później firma wypuszcza rajdowe auto, a w 1911 r. model S z czterocylindrowym silnikiem o mocy 14 KM. Firma wytwarza ponadto m.in. autobusy, ciężarówki, silniki lotnicze, maszyny rolnicze, walce, a także w czasie I wojny światowej uzbrojenie.

W latach 20. minionego stulecia firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera, co było również pochodną pożaru w 1924 r., który strawił zakłady produkcyjne w Mladej Boleslav. W efekcie w 1925 r. dochodzi do fuzji, w następstwie której Skoda staje się właścicielem firmy Laurin & Klement.

Pierwsze samochody Skody

Już w następnym roku (1926 r.) zaprezentowany został pierwszy model koncernu Skoda o nazwie Skoda 150. Firma zaczyna produkować na większą skalę, m.in. dzięki wprowadzeniu nowoczesnej linii montażowej w 1930 r. Rok wcześniej z fabryki w Pilznie wyjeżdża Skoda 860, która jest napędzana 8-cylindrowym silnikiem o mocy 60 KM. Dużą popularność zdobywa Skoda 420 Popular z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 KM. Do drugiej wojny światowej powstają jeszcze takie samochody Skody jak 100 Popular oraz jego następca, Skoda Tudor.

Okres wojny to naturalnie produkcja na potrzeby armii niemieckiej, a po niej utworzenie przedsiębiorstwa państwowego o nazwie AZNP Skoda (Automobilove Zavody, Narodni Podnik). W tym okresie Skoda wypuszcza na rynek m.in. takie modele jak Skoda 1200 z silnikiem o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM, Skoda 440 (Spartak) oraz produkowaną od 1959 r. Octavię. Kolejnym ważnym modelem w tym okresie była Skoda 1000 MB z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Współczesne modele Skody

Przełom w rozwoju czeskiego koncernu następuje w latach 90. XX wieku, kiedy to w 1991 r. Skoda staje się częścią koncernu Volkswagena (wówczas to niemiecki koncern nabył 30% udziałów Skody, a jedynym akcjonariuszem czeskiej firmy jest od 2000 r.). Zapowiedzią rewolucyjnych zmian w projektowaniu aut był jednak już model Favorit z 1987 r., który powstał także w odmianie kombi oraz pickup. Pierwszym nowym modelem wyprodukowanym pod rządami Niemców z Wolfsburga była Skoda Felicia, którą w 1999 r. zastępuje Skoda Fabia. Wcześniej, bo w 1996 r. do gamy modelowej wraca Skoda Octavia, a jedna z jej odmian nosi nazwę Laurin & Klement. W 2001 r. do sprzedaży wraca także Skoda Superb - model o takiej nazwie był bowiem produkowany przed II wojną światową.

Skoda - dodatkowe informacje

Najważniejsze fabryki Skody zlokalizowane są w Czechach, w miejscowościach Mlada Boleslav, Vrchlabi oraz Kvasinach. Jednak samochody Skody były bądź są produkowane również w innych państwach, m.in. w Chinach, Rosji czy w Indiach. W przeszłości montaż modeli Skody odbywał się również w Polsce, w zakładach Volkswagen Poznan. Z taśm montażowych zjeżdżały tam (początkowo w standardzie SKD, a później także CKD) takie modele jak Skoda Favorit, Skoda Felicia, pierwsza generacja Skody Octavia oraz Fabia.

czytaj więcej

Skoda – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Skoda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Skoda

Oceny Aut 9 347 ocen

4,5
~olek
Skoda Octavia IV
Kombi 2.0 TDI 115KM 85kW
Mam dwa auta, oprocz skody mam jeszcze berlingo z 2023 roku. Ogolnie auto oceniam dosc pozytywnie po tych paru tysiacach kilometrow. Narazie nic sie nie wiesza jesli chodzi o elektronike, a tego sie najbardziej balem czytajac rozne opinie. Na plus silnik ktory pomimo niewielkiej mocy ma niezly momemnt obrotowy i jest calkiem dynamiczny jak na moj gust (jezdze rodzinnie i nie scigam sie na autostradach ani krajowkach). Mam skrzynie manualna i jest w miare ok, poza troche krotkim 1 biegiem. Domowilem wygluszajace szyby i auto na autostradach jest znosne choc nie wiem na ile to efekt szyb bo nie mam porownania. Najwiekszym plusem tego auta wg mnie i przyczyna dla ktorego je kupilem jest webasto. Nie mam garazu i auto uzytkuje glownie zona i rozwozi nim rano dzieciaki do szkoly przed praca. Nie bralem zadnych podgrzewabych szyb siedzen itp a zamiast tego wzialem webasto i sprawdza sie naprawde super. Oczysiwscie jak spadnie 20 cm sniegu to bez szans ale nagrzewa fajnie auto i silnik i rano bez problemu sie do niego wsiada i jedzie. Webasto tez fajnie sie sprawdza w cieple dni bo wietrzy auto. Mam tez pakiet na bezdroza i tez jestem zadowolony z tego - zawieszenie jest ciut wyzsze ale nie przeszkadza w jezdzie na zakretach ani autostrada. Hak jest polautomatyczny, wyskakuje na guzik a potem tylko trzeba go schowac wiec tez ok. Jesli chodzi o minusy to mam trojke nastoletnich dzieici i na rozinne wypady zabieram glownie citroena berlingo ktory ma 3 niezalezne fotele. W skodzie dzieciaki sie cisna dosc mocno a dodatkowo srodkowe dziecko ma prog miedzy nogami. Drugim minusem dla mnie jest tempomat, ktory jest jakis dziwny i toporny. W citroenie dziala duzo fajniej jesli chodzi o wlaczanie i plynnosc i szybkosc regulacji. Dodatkowo czasem jak wlaczam tempomat to mi hamuje auto i wlacza sie jakas niska predkosc. Nie zwrocilem uwagi kiedy dokladnie ale w citroenie mi sie to nigdy nie zdarzylo. Malym minusem dla mnie jest tez jakosc naglosnienia - nie jestem zadnym audiofilem ale wg mnie berlingo ma lepsze naglosnienie niz skoda. Spalanie bez szalu, pisanie ze jest to jakies super ekonomiczne auto jest wg mnie przesadne. Na trasie autostrada 1100km spalil mi srednio 6,3l (jechalem 120-130kmh przez wiekszosc czasu). Berlingo z duzo wieksza buda (wersja XL) i silnikiem 1.5 130km diesel, z pelnym zaladunkiem (5 osob i pelen bagaznik plus boks na dachu) spalil mi na trasie do francji okolo 6,5 litra po prawie 4 tys kilometrow. Wg mnie skoda jest super jako rodzinne auto ale dla 4 osob, przy 5 osobach jest juz ciasno.
4,1
~Igor
Skoda Fabia IV
Hatchback 1.0 TSI 110KM 81kW
używałem jako samochód zastępczy- pod względem jazdy bardzo dobrze, pod względem wykonania i jakości tragedia. Dźwięk zamykania drzwi i kierunkowskazów przyprawia o dreszcze, auto stojąc na światłach całe się trzęsie. Kokpit wykonany z taniego plastiku, pokrętła do ustawienia klimatyzacji jak z 2008 roku. Co do jazdy nie ma się do czego przyczepić przy takim silniku, jednak wrażenia z jazdy szybko znikają przez uderzającą taniość i tandetę. W porównaniu do Hyundaia i30 z tego samego roku jakość niebo a ziemia, jak 2 klasy różnicy- oczywiście na korzyść hyundaia. jeździ się dobrze, ale tworzywa sztuczne wyglądają jak z autka zabawkowego a zamykanie auta brzmi jak zamykanie aluminiowej, pustej puszki, jakościowo dramat również w porównaniu do dużo starszej octavii- bardzo lubiłem w niej pokrętła i przyciski na kierownicy do zmiany muzyki itp- w nowej fabii mamy tandetne, tanie i ruszające się wałki które znowu wyglądają jak z auta zabawki.
4,8
~Adam
Skoda Kodiaq
SUV 1.5 TSI ACT 150KM 110kW
Doskonałe auto, pakowne i oszczędne. Auto zakupione już z przebiegiem 53k km, obecnie 70k km, użytkowane codziennie do przemieszczania się po mieście a w weekendy / wakacje na wyjazdy urlopowe. Na codzień użytkowane tylko przez jedną osobę na dojazdy do pracy cca 50km (2 strony) i sprawunki. Na wakacje / urlopy - 2 osoby + 2 psy + 2 rowery na bagażniku montowanym na hak. Demonem prędkości nie jest ale obciążony do tych 150 km/h spokojnie się rozbuja. Co prawda może nie tak szybko jak mistrzowie kierownicy by sobie życzyli ale ja wolę normalnie niż sponsorować niebieskich.... Nagłośnienie w porządku a żadne plastiki nie skrzypią.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Skoda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena