Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 374 oceny

3,0
~7 lat gwarancji to KŁAMSTWO
Kia Ceed III
Kombi Facelifting 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Niestety ale KIA zawiodła niby 7 lat gwarancji ale tylko na to co się nie psuje bo to gwarancja z licznymi wyłączeniami trzeba dokładnie czytać bo oszukują straszliwie . Polska i i jej drogi sprawiły że już po trzech latach zawieszenie nie wytrzymało ale to i tak nic szczególnego a bowiem w 2023r skrzynia zaczęła dziwnie działać serwis odmówił naprawy a w tym roku skrzynia się rozleciała firma robiąca mi ją stwierdziła że KIA to częsty klient u nich i maja w niej specjalizację raczej mnie mi to humoru nie poprawiło . Silnik drga gdy jest zimny norma tego modelu . Światła po roku przednie wymienione na gwarancji , zresztą światła w KIA to istna komi-tragedia rozwiązania i technologia rodem z lat 90 tylko Led wstawiony który ledwo oświetla wieczorem drogę. Wyciszenie w aucie jest jak w Toyocie czyli go brak wydane 8000 zł by aut nadawało się do jazdy efekt przeciętny . fotele z bardzo krótkim siedziskiem kiepskim podparciem i trzymaniem bocznym trasa jest męcząca . Korozja mit tak wierzcie w to a będziecie mieć jak ja przy naprawie DCT ( skrzyni ) ukazały się mym oczom wspaniale ogniska korozji !!!!! warto zabezpieczyć auto od nowości .
4,6
~Qmill
Kia Ceed II
Kombi 1.6 CRDi 128KM 94kW
Kia Cee'd JD Kombi 2012 rok 1.6 CRDI 128km DPF 335k potwierdzonego przebiegu, pełna historia Wersja M z pakietem Komfort Wóz bajecznie tani w utrzymaniu Wóz jeżdżący w 1 z trybów o wiele lepiej, niż obiecuje logo nad grillem Niskie spalanie przy świetnej elastyczności Świetnie wykonane wnętrze z dużą ilością miękkich powierzchni Wóz bezobsługowy z silnikiem trwalszym od 1.9TDI Szybszym od TDI Cichszym i bardziej kulturalnym Równie odpornym na jakość paliw Mając wtrysk Common Rail, a nie starożytny układ pompy wtryskowej Na dodatek z wiecznym łańcuchem Wóz o wiele lepszy, niż opinia o nim krążąca
3,6
~M.M,T
Kia XCeed
Crossover Facelifting 1.5 T-GDi 160KM 118kW
Jestem po testach tego auta i mam takie wnioski .Sinik pracuje nierówno wpada w wibracje gdy jest zimny i na dodatek hałasuje jak i irytuje drżenie na wolnych obrotach w korku przy włączonej klimatyzacji Jego spalanie, przy normalnej jeździe w mieście nie ma możliwości zejścia poniżej 9/10 litrów trasa jedynie ratuje bo tu wyniki są dobre . Inżynierowie chyba mało czasu poświęcili na działanie skrzyni 7DCT, przy nagłym przyspieszeniu redukuje biegi do bardzo niskich przez co silnik wyje strasznie. Przy 120km/h robi się głośniej natomiast jazda przy 140 to koszmar . Silnik, koła i ogólnie hałas z zewnątrz dociera bez większym przeszkód. Kierownica w najbardziej dogodnej pozycji dla mnie zasłania połowę zgarów. Idiotyczna zasada aktywacji systemu stop/go - restart po każdym wyłączeniu. Lampy przednie z innej epoki fatalne jedne z gorszych jakie mają auta tej klasy , prymitywizm pełna gę... wstyd KIA Wad sporo a to nie wszystkie tu wymieniłem wiec nad czym się tu zachwycać ?
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena