Szukaj

Informacje o Alfa Romeo

Włoska marka Alfa Romeo, której korzenie sięgają pierwszych lat XX w., od 1986 r. wchodzi w skład koncernu Fiat (obecnie Fiat Chrysler Automobiles). Modele tej marki zawsze wyróżniały się ponadprzeciętną urodą oraz sportowymi aspiracjami.

Historia Alfy Romeo

Alfa Romeo to włoska marka z siedzibą w Turynie. Jej historia zaczęła się w 1906 r. Początkowo pod nazwą Società Anonima Italiana Darracq (SAID) firma montowała francuskie samochody Darracq. W 1909 r. zakład został przejęty przez grupę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) i już w kolejnym roku powstaje model Alfa 24 HP. Wyprodukowany w liczbie 300 egzemplarzy miał pod maską 4-litrowy silnik o mocy 42 KM. Już w następnym roku wziął udział w rajdzie Targa Florio, choć wówczas jeszcze bez sukcesów. Na bazie modelu 24 HP powstały kolejne modele, m.in. Alfa 15 HP Corsa, 15-20 HP oraz 12 HP. Jednak pierwszym prawdziwie sportowym modelem jest 40-60 HP z 6-litrową jednostką o mocy 70 KM (82 KM miały wersje rajdowe). Wkrótce model ten zdobywa pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.

W 1915 r. kierownictwo nad firmą przejmuje Nicola Romeo (przemysłowiec pochodzący z Neapolu), który nabywa większościowy pakiet akcji firmy, i po zakończeniu wojny zmienia nazwę na Alfa Romeo. Wprawdzie 10 lat później (1928 r.), ze względu na rozbieżność interesów, odchodzi od firmy, to jednak nazwa Alfa Romeo przetrwała w niezmienionej formie do dziś.

Lata dwudzieste to ciąg dalszy udziału Alfy Romeo, z coraz większym sukcesem, w różnych rajdach. Debiutują m.in. modele RL (1922) i jego tańszy, a zarazem słabszy odpowiednik RM (1923). Jednak prawdziwym hitem w tamtych czasach staje się wyprodukowany w 1925 r. model P2. To pierwszy model Alfy Romeo z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 140 KM (pod koniec swojej produkcji w 1930 r. dysponował już 175 KM) i pierwszy, który zdobył tytuł mistrzowski. Pod koniec tej dekady pojawia się jeszcze jeden model - mały, lekki i tani - Alfa Romeo 6C w dwóch wersjach 1500 (1927 r.) i nieznacznie mocniejszej 1750 (1929 r.).

W 1932 roku następuje ponowna zmiana właścicieli Alfy Romeo (nowym właścicielem staje się Instytut Odbudowy Przemysłu, czyli tak naprawdę państwo) i włoska marka oficjalnie została wycofana z rajdów. Ciągle jednak, tyle że w barwach Ferrari, różne modele Alfy Romeo biorą udział w wyścigach odnosząc liczne sukcesy. W tym też czasie na rynku pojawia się ośmiocylindrowa Alfa Romeo 8C. Jednocześnie wprowadzono produkcję masową, a do oferty dołączyły pierwsze samochody ciężarowe, a także autobusy. W 1938 r. światło dzienne ujrzała Alfa Romeo 158, popularnie określana jako Alfetta. Model ten dwukrotnie w latach 1950-51 (już jako 159) zdobył tytuł mistrza świata w Formule 1.

Modele Alfy Romeo po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Alfa Romeo mocniej stawia na produkcję seryjną tańszych i bardziej dostępnych modeli. Przykładem takiego auta jest Alfa Romeo 1900. Największym hitem w powojennej historii Alfy Romeo jest jednak Giulietta, w którym to modelu po raz pierwszy zastosowano nazwę, a nie symbol. Giulietta jest mała, praktyczna, a przy tym bardzo ładna (zaprojektowana przez studio projektowe Bertone). Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ.

Nie mniej popularna od Giulietty jest jej następczyni, czyli model Giulia, która produkowana była w latach 1962-1976. W wersji standardowej (Sprint i Spider) Giulia zapewniała sporą szybkość i zwrotność w ruchu miejskim. Dla zapaleńców przygotowane zostały także odmiany specjalnie modelu, czyli SS, T.I., TZ czy wreszcie GTA. Alfa Romeo GTA (od 1968 r. był to już całkowicie odrębny model) powstała we współpracy Bertone i Giugiaro i było autem przeznaczonym dla wielbicieli sportów samochodowych. W 1964 r. założony został dział Autodelta, którego zadaniem było przygotowanie samochodów rajdowych w oparciu o modele seryjne, a także praca nad całkowicie nowymi konstrukcjami.

Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte są okresem sporych problemów finansowych Alfy Romeo, dlatego też w 1986 r. marka ta zostaje sprzedana Grupie Fiata. W tym czasie na drogi trafiają takie modele jak w 1985 r. Alfa 75 (następca Giulietty) oraz w 87 r. Alfa 164, który jest pierwszym modelem pod nadzorem Fiata.

Współczesne samochody Alfy Romeo

Końcówka drugiego tysiąclecia jest bardzo dobrym okresem w dziejach Alfy Romeo. Powstają liczne modele, w tym przede wszystkim w 1997 r. Alfa Romeo 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998, i Alfa Romeo 147 - Samochód Roku 2001. I choć stosunkowo często pojawiały się pogłoski o sprzedaży Alfy Romeo przez Fiata (m.in. zainteresowanie wyrażał Volkswagen), to jednak do żadnej transakcji nie doszło. 

W 2014 r. wprowadzony został plan rewitalizacji Alfy Romeo, który miał ożywić sprzedaż marki, głównie dzięki wprowadzeniu do oferty większej liczby nowych modeli. W 2016 r. pojawia się nowa generacja Alfy Romeo Giulia, a także pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Alfa Romeo Stelvio.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Alfa Romeo

Sprawdź co kierowcy
myślą o Alfa Romeo

Oceny Aut 3 410 ocen

4,3
~Michał
Alfa Romeo MiTo
Hatchback 3d 1.3 JTDM-2 95KM 70kW
Autko ogólnie w porządku, bardzo udane wizualnie.Jednak czy do silnika jestem przekonany? Nie bardzo, mam go już prawie pół roku, po kupnie jakoś po miesiącu zauważyłem ubytek oleju i to dość spory i to go kontrolowałem przez jakiś czas i strasznie dużo brał oddałem go do mechanika na początku zrobili jakieś takie bzdety ale problem nadal był, później znowu go oddałem do mechanika i wreszcie aż wzięli się za pierścienie i głowice... ( Na szczęście zrobili to na swój koszt bo samochód był z komisu) Jak na razie do tej pory nie bierze nic i jest w porządku zobaczymy co będzie dalej.
4,7
~maciek
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 160KM 118kW
Zwarte,czuły układ kierowniczy,nowoczesne multimedia i takież sterowanie.Przyjemne materiały w środku,wszystko przemyślane i solidnie zmontowane.Bardzo wygodne fotele ,ma się wrażenie premium pełną gembą.....Warto ja wziąc na kręte drogi bo prowadzenie to duża duża przyjemnosć.....,Świetny sprzęt grający ,jakość ekranów i reflektory matrycowe - bajka.Acha -WARTO DOPLACIĆ do hamulców BREMBO - obłęd,mam w zyciu pare aut za sobą i to jedno z najlepszych jakimi jeżdziłłem.Minusy - głósna wentylacja foteli,przycinajacy sie radar aktywnego tempomatu.
4,8
~marek
Alfa Romeo Tonale
SUV 1.5 T4 160KM 118kW
Całokształt auta na 5,niewątpliwa uroda auta ale poza nią kawał solidnego samochodu.Minął nam rok ,auto dla żony chciaz ja nią z przyjemnością jeżdze.Tym autem da sie jeżdzić tzn mozna nim kierowac - z przyjemnością - a nie byc dowożonym.Poprzednie auto żony Honda CRV 2012 cóż.....nie ta półka poczawszy od jakości materiałów (spasowanie i tu i tu b.dobre) czy właściwosci jezdnych in plus dla Tonale.Po prostu inne planety....Na codzień jeżdzę Mercem GLC300 i pomimo różnicy w mocy czy po prostu w cenie równie chętnie biorę alfe jak mogę.Śmiesza mnie uwagi co do przeszłosci marki,lawet etc etc czy narzekania na mały silnik bo to Alfa....Inni ładują w swoje wyroby eko gó...na 1,0 1,2 turbo i pasuje? Nasza pierwsza Alfa w zyciu i po niej rośnie apetyt -w moim przypadku - na Stelwio.Zobaczymy.sama Tonale ładna i z czasem uzytkowania to sie pogłebia tzn cały czas auto sie podoba.Materiały wewnatrz b.dobrej jakości chociaż miekki gumowaty plastik,obszyte słupki czy materiał na drzwiach w upalne drzwi "łapie" ślady rąk.Bardzo dobra jakośc ekranów i dobry pomysł z "lotniczymi" klawiszami podstawowej obsługi auta.Tryby jazdy zmieniaja charakter samochodu.W zimie ,wiadomo 4matic bezkonkurencyjny ale okazało sie ze tryb eco skrzyni pozbawia ją troche momentu i auto ma "jakby" tryb zimowy.Nie przepadam za tym ale jest.Na codzień wystarcza tryb normal ,auto wystarczająco absorbuje,tryb sportowy wymaga skupienia.......Bardzo przyjemnie sie tym autem jeżdzi,nie wiem jaki ma rozkład mas ale jeżdzi ponadprzecietnie dobrze.Prowokuje do coraz szybszej jazdy - tak to określił syn i cos w tym jest.Zawieszenie genialne,przy felgach 20" nie ma tłuczenia i nie wypadają dyski z kręgosłupa.Pamietam 20 lat temu swojego Forda 220ST gdzie zmieniałem 18tki na 16tki bo nie dało się jeżdzić,auto łupało na każdej dziurce...nie za bardzo rozumiem narzekania na brak mocy - nikomu nie powinno jej brakować a tryb sport na tyle wyostrza charakterystyke ze daje złudzenie sportowego auta ,czym ta Alfa nie jest.Dobry sprzet Harman/Kardon jak to w tej firmie nacisk na basy i selektywnosć dżwieku.Bose np na scene muzyczną.Nikt nie powinien żałowąc dopłaty.Mam prawie 2 metry z przodu swobodnie jade z tyłu również (wole przód) ,bagaznik spoko po prostu duży,otwierany z "z nogi" co lubię.Auto ma wszystko co ma miec premium ale.....Żeby nie było tak słodko.Czasami Tonale nie wie czy ma jechac na prądzie czy na benzynie - nie jest to irytujace ale zauważalne,wentylatory foteli działąją zauwazalnie głośno,często przytyka się kamera czy czujnik aktywnego tempomatu,wyłaczanie natarczyweg asystenta pasa ruchu niestety nie dezaktywuje go na amen.Co uruchomienie auta trzeba to robić ponownie,a działa natarczywie....Jezeli komus to przeszkadza to auto nie dla niego :) Pierwsza Alfa w zyciu,kupowana troche podejrzliwie a okazuje sie ze może będzie większy brat.Auto bez rozczarowań,ma wszystko co trzeba i....... ciuchutko moge pwiedziec ze chyba w srdoku ciut ciut lepiej wykonana niż mój GLC ? albo moze to kwestia różnicy paru lat?
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Alfa Romeo przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena