Szukaj

Informacje o Volkswagen

Volkswagen, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "samochód ludu" albo "samochód dla ludu", to od dłuższego już czasu najpopularniejsza marka samochodowa na europejskim rynku, która w 2018 r. pod względem globalnej sprzedaży ustąpiła tylko Toyocie. Samochody tej niemieckiej marki cieszą się ogromną popularnością nie tylko w Niemczech, ale również w wielu innych europejskich oraz pozaeuropejskich krajach i w wielu segmentach rynkowych modele Volkswagena należą do ścisłej czołówki.

Historia Volkswagena

Historia Volkswagena rozpoczęła się stosunkowo późno (w porównaniu do wielu innych popularnych dziś marek samochodowych), bo dopiero w latach 30. minionego wieku, a jej początki są dość mocno związane z osobami Adolfa Hitlera i Ferdynanda Porsche. Ten pierwszy, po dojściu do władzy w 1933 r., zlecił skonstruowanie taniego i tym samym dostępnego dla szerokiego grona odbiorców samochodu, który byłby w stanie poruszać się z prędkością do 100 km/h i pomieścić cztery osoby. Jako konstruktora wybrano Ferdynanda Porsche, który wcześniej, przy współpracy z firmami Zündapp oraz NSU, stworzył prototypy samochodów Type 12 i Type 32 odpowiednio.

Pierwszy prototyp samochodu powstał w 1934 r., jednak dopiero po 9 projektach podjęto decyzję o skierowaniu go do seryjnej produkcji i w 1938 r. rozpoczęto budowę fabryki w Dolnej Saksonii. Ostatecznie produkcja modelu, nazwanego KDF (Kraft durch Freude), ruszyła w 1941 r., jednak ze względu na działania wojenne do 1944 r. wyprodukowano zaledwie 630 egzemplarzy tego samochodu. Poza nim fabryka wytwarzała także pojazdy na potrzeby armii niemieckiej.

Wprawdzie po zakończeniu II wojny światowej pierwotnie zakłady w Fallersleben (dziś dzielnica Wolfsburga) przeznaczono do likwidacji, ostatecznie jednak zdecydowano o kontynuacji produkcji na potrzeby armii brytyjskiej, a następnie już dla ludności cywilnej. Wówczas też po raz pierwszy oficjalnie pojawiła się nazwa Volkswagen i pierwszy model Typ 1, który tak naprawdę był kontynuatorem modelu KDF. Volkswagen Typ 1, znany później bardziej jako Garbus (ale także jako Käfer czy Beetle), nie tylko przyczynił się do zmotoryzowania Niemiec, ale stał się jednym z najpopularniejszych modeli w historii motoryzacji.

Najważniejsze modele Volkswagena

Ponad 21,5 miliona wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagena Garbusa do 2003 r., który doczekał się także kontynuacji w postaci New Beetle'a, stawiają ten model Volkswagena wśród najważniejszych w historii niemieckiej marki. Jednak Volkswagen ma w swojej historii także inne, równie popularne i ważne modele, które odegrały istotną rolę w rozwoju motoryzacji. Jednym z takich modeli jest Volkswagen Transporter (Typ 2), który po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1950 r., a do dziś powstało sześć generacji tego modelu, który przyczynił się do popularyzacji segmentu pojazdów o charakterze osobowo-dostawczym.

Kolejnym niezwykle ważnym modelem jest Volkswagen Passat, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1973 r. Od tego czasu na rynku pojawiło się już osiem generacji tego modelu Volkswagena z klasy średniej, który należy do najpopularniejszych modeli nie tylko w swoim segmencie rynkowym.

Choć Volkswagen Garbus był produkowany do 2003 r., to jednak w Wolfsburgu jego produkcję zakończono w 1974 r. (później produkowany był w Emden oraz w Meksyku). W tym samym roku rozpoczęto produkcję Volkswagena Golfa, który szybko stał się olbrzymim hitem sprzedażowym i dzięki swojej praktycznej sylwetce nadwozia przyczynił się do rozpropagowania segmentu kompaktów. Dziś Volkswagen Golf to najczęściej kupowanych modeli na europejskim rynku i jeden z najpopularniejszych w skali globalnej.

Samochody Volkswagena z rodziny I.D.

Choć w ofercie Volkswagena znajdziemy elektryczne i hybrydowe wersje modeli, to jednak Niemcy zdecydowali o utworzeniu odrębnej submarki, która będzie oferować wyłącznie auta na prąd. Pierwszym modelem będzie w 2020 r. kompaktowy Volkswagen I.D. Następne w kolejce są elektryczny crossover I.D. Crozz oraz średniej wielkości sedan zbudowany na bazie prototypowego I.D. Vizzion. Najprawdopodobniej pojawi się później także nieco większy SUV z napędem elektrycznym oraz dostawczo-osobowy I.D. Buzz.

Volkswagen to nie tylko marka samochodowa

Jednak Volkswagen obecnie to nie tylko marka samochodowa, ale również jeden z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Do Grupy Volkswagena należą również takie marki jak Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini oraz Porsche. W 2016 r. Volkswagen po raz pierwszy został największym na świecie koncernem motoryzacyjnym, prześcigając pod względem sprzedaży Toyotę. Niemiecki koncern jest obecny na ponad 150 rynkach krajowych i ma prawie 50 zakładów produkcyjnych rozlokowanych niemal na całym świecie. 

Od 1993 r. Volkswagen produkuje także swoje modele w Polsce w zakładach w Poznaniu, Wrześni oraz Swarzędzu, a w Polkowicach powstają silniki. W polskich fabrykach powstają obecnie dostawcze modele samochodów Volkswagena (Transporter, Caddy oraz Crafter), choć w przeszłości montowane były również modele osobowe różnych marek należących do koncernu (m.in. Skoda Favorit, Felicia oraz Fabia, Seat Cordoba, Audi A6 czy Volkswagen Bora).

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Volkswagen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Volkswagen

Oceny Aut 16 953 oceny

3,4
~Rooox
Volkswagen Passat B6
Sedan 2.0 TDI 140KM 103kW
Bardzo niewiele z tych aut ma przebiegi zgodne z tym, co widać na wyświetlaczu. Trzeba wykazać się naiwnością średnio rozgarniętego dziecka, by wierzyć w to, że 16-18 letni diesel, sprowadzony z Niemiec ma przejechane zaledwie 280-300 tys km. Sprzedawane w Polsce Passaty B6 tak naprawdę są bliskie 550-600 tys km, a ich ostatni niemieccy właściciele zwykle nie dbali o nie w ogóle. Kupiony przeze mnie w Niemczech egzemplarz miał 490 tys km nalotu. Był w naprawdę niezłej cenie, miał dwuletnie pompowtryski oraz świeżo zregenerowaną turbinę. Przez 2 lata i 40 tys km eksploatacji nie przysporzył mi żadnych większych problemów. Jednak przy 531 tys km silnik zaczął dosyć solidnie brać olej. Odzywać zaczęła się również dwumasa. A nadkola mocno podgryzała rdza. Wnętrze jednak nadal wyglądało niemal, jak nowe. Sprzedałem go za niewielkie pieniądze. Nie żałowałem i nadal nie żałuję zakupu. Passat nigdy nie zawiódł mnie w trasie. A tras przerobił przez te 2 lata bardzo wiele. Grunt to nie kupować auta od przydomowego handlarza złomem, który przytargał na lawecie, skręconego z 600 tys km na 270 tys, kompletnego gruza.
3,6
~Jaroslau
Volkswagen Golf VI
Variant 1.6 TDI-CR DPF 105KM 77kW
Bardzo dobry samochód z kilkoma uciążliwymi wadami. Zalety: genialna ergonomia wnętrza, możliwość zajęcia bardzo wygodnej pozycji za kierownicą, niskie spalanie, wystarczająca dynamika, ogromny bagażnik, świetne prowadzenie. Wady: auto niskie - trudno się wsiada a szczególnie wysiada, ze względu na DPF auto nie bardzo nadaje się do miasta. Już wyjaśniam. Mam parę latek i kręgosłup już nie ten. W ostatnich latach jezdziłem głównie vanami i suvami. Tam nie było problemu z wysiadaniem. W Golfie mam wrażenie, że wpadam do jakiejś dziury z której potem trudno się wygrzebać. Jak już w nim siedzę to pozycja za kierownicą jest znakomita, można jechać wiele kilometrów. Prowadzi się bez porównania lepiej od każdego suva jakim jechałem. Niestety, DPF w tym aucie daje znać o sobie. Przynajmniej raz w tygodniu trzeba go trochę przegonić po dwupasmówce 140-150km/h, bo zaczyna zamulać, śmierdzi spalinami i włącza się wypalanie filtra w najmniej odpowiednich momentach, np.po dojechaniu do pracy. Auto jest z Niemiec, nie wiem jak było eksploatowane ale ewidentnie jazda miejska to nie jest jego żywioł.
4,6
~Zadowolony
Volkswagen T-Roc
SUV Facelifting 1.5 TSI ACT 150KM 110kW
Całkiem przyzwoite auto. Świetny do miasta i na trasę po tym jak poprawiono wyciszenie i zmieniono fotele jazda nie meczy tak jak przedtem . Zwrotny, wszędzie się zmieści dobra widoczność. DSG idealne na miasto nie trzeba machać ręką mamy dwa tryby jazdy normal i sport na trasach 120 pali 5,7 W środku trochę ciasny ? to segment B na co liczyć. Przednia część auta wykonana dobrze natomiast tył plastikowy fotele mam z alcantara połączoną z skórą / eco i konkurencja pod względem wygody powinna uczyć się od nich . Łatwo się wsiada i wysiada drzwi otwierają się szeroka a to nie jest normą w wielu markach , Auto prowadzi się świetnie bezpośredni układ kierowniczy daje świetne wyczucie w zakrętach. Bagażnik nie jest ani wielki ani mały to taki średniak w tej klasie aut . Światła bardzo dobre kilka marek ma lepsze ale przytłaczająca część ma gorsze . Wygląd taki jak widać albo się podoba albo nie .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Volkswagen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena